BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Diák
Futunk és nem lankadunk el...
2011.12.08.
Sokan nem tudják, hogy valójában mit is jelent az a tájfutás, kérlek mesélj róla...

A tájfutás egy olyan sport, amely egyszerre veszi igénybe a testet és az elmét is. A lényege az, hogy a versenyző kap egy térképet, amin a jelölve vannak a pontok, amiket sorrendben kell megfogni. Az a győztes, aki a leggyorsabban teljesíti a pályát, úgy hogy tudja igazolni, hogy az összes pontot érintette. Ez ma elektronikus rendszerrel történik, de régebben zsírkrétával, vagy egy kartonnal, amire lyukasztani kellett, igazolták, a pontérintést. Tehát a lényege az, hogy a leggyorsabb útvonalat találja meg a versenyző.
 

Hogyan ismerkedtél meg ezzel a sportággal? Mikortól futsz versenyszerűen?

Már régen szerettem volna elkezdeni, mert az apukám is tájfutott régen és sok jót mesélt róla, de a fő lökést az adta, hogy az egyik osztálytársam elment az egyik budapesti egyesületbe és elhívott engem is.
 
Sportoltál előtte valamit?
Igen, kb. 10 évig fociztam előtte, és mellette teniszeztem egy pár évig és az atlétikával is megpróbálkoztam, de a fő sportom végig a foci volt.
 
Heti hányszor jársz edzésre? Hogyan zajlanak ezek? Általában milyen hosszú távot szoktál futni?
Általában heti hatszor, a hétfő pihenőnap. Két féle edzés van: fizikai és technikai. Kedden és csütörtökön fizikai edzések szoktak lenni, szerdán egy edzőverseny, pénteken egy könnyebb lazító edzés és hétvégén pedig versenyek. A táv hossza attól függ, hogy az év melyik szakában járunk. Télen átlagosan 15 kilométert, ez az alapozás, a versenyidőszakban 8-9 km-t és fontos események előtti héten „csak” 5km-t „nehogy fáradtak legyünk hétvégén.”

Ki az edződ, milyen a kapcsolat köztetek?
Gyalog Zoltán, egy testnevelő tanár, de van edzői végzettsége is van. A kapcsolatunkat mindenképp jónak mondanám, nagyon sok időt és energiát „öl” belénk ( ő azt mondja, hogy megéri) és rendkívül sokat segít a fejlődésemben,  és nem mellékesen pozitívan viszonyul a hitemhez.
 
Melyik egyesületnek vagy a tagja? Milyen a kapcsolatod a csapattársaiddal?
A Tabáni Spartacus Sport és Környezetvédő Egyesületnek (röviden szpari). A csapattársaim értelmes fiatalok, de sajnos sok mindenben nem értünk egyet, de ezek nem okoznak komolyabb súrlódásokat.

Melyik távot szereted a legjobban (közép, hosszú vagy maraton) Ezek a távok pontosan milyen hosszúak?
A tájfutásban nem ezek a távok vannak, hanem rövid-, közép-, normál- és hosszú-táv. Nekem legjobban a rövidtáv megy, mert ott a legkönnyebb a tájékozódás, de leginkább a hosszútávot szeretem, mert az egy nagy fizikai kihívás is. A versenyeken a pályaadatokat úgy adják meg, hogy a távolságot légvonalban a szintemelkedést logikus útvonalon kell érteni. Minél több szintemelkedés van egy távon annál rövidebb a pálya. Átlagosan a távolság öt százaléka a szintemelkedés. Ha a verseny Alföldön van, akkor természetesen nincs szint, így a távolság hosszabb. Tehát a távok hegyes vidékre és alföldre a fent említett sorrendben, kilométerben. 3/3;  4/5; 10/13; 15/20.

Mi a különbség a tájékozódási és a normális tájfutás között?
A fő, hogy közben gondolkodni kell, nem elég csak jól futni, tájékozódni ugyanúgy jól kell.

Nem fordulhat olyan elő, hogy a tájékozódási futásnál valaki nem találja a helyes irányt és mondjuk, rossz felé fut?
Természetesen ez előfordulhat, és velem is néha megesik, de ilyenkor hamar korrigálom a hibámat. A nagyobb nehézséget egy jól elrejtett pont (pl. egy gödör alja egy sűrű bozótosban, ahol még öt másik mélyedés is található) megtalálása jelenti.

Melyik volt a legemlékezetesebb versenyed, és miért? 
Talán a tavalyi Nógrád Nagydíj melyet Mátrakeresztesen rendeztek, ahol a nagyszüleimnek van egy nyaralójuk, így az számomra szinte hazai terep. Akkor indultam először a rendes kategóriámban, azaz nem nyílt kezdőben és harmadik lettem. ez volt az első érmem ebből a sportból. De természetesen a Junior Világbajnokság is nagyon emlékezetes volt, a gyenge szereplésem miatt nem tartozik a kedvenceim közé.

Melyek azok az eredmények, amelyekre a "legbüszkébb" vagy?
A legbüszkébb talán a tavalyi Normáltávú OB-n elért 6. helyemre vagyok, mert ott kihoztam mindent magamból, de örültem annak, hogy kétszer harmadik lettem egyéniben és háromszor bajnok, csapatban és természetesen annak, hogy bejutottam a válogatottba.

Honnan van ekkora kitartásod?
A szüleimmel sokat túráztam, melyek rendesen megedzettek, és a foci is közrejátszott, de hiszem, hogy az Úr adta.

Hogyan tudod az ilyen intenzitású sportolást összegeztetni azzal, hogy idén fogsz érettségizni?
A sport összeszedetté teszi az embert, jobban tudok figyelni az órákon és a tanulás is könnyebben megy, de az tény hogy gyakran nehéz még edzés után házit írni.

Mennyire szükséges a tudatos időbeosztás ilyen eredmények eléréséhez?
Amennyiben az ember megteheti, hogy a nélkül sokat edz úgy nem, de én ezt nem tehetem meg tehát nekem elengedhetetlen a jó eredmények elérése érdekében.

Mi játszódik le benned akkor, amikor a rajthoz állsz, és tudod, hogy hány kilométer van előtted és ráadásul jól kell teljesíteni?
Mint mindenki, izgulok, de a feladatra próbálok koncentrálni, végiggondolni a szokásos hibáimat és kizárni minden zavaró tényezőt és legfőképp nem az ellenfeleimre figyelni.

Mik azok a célok, amiket el szeretnél érni a jövőben a futással kapcsolatban?
Az attól függ, hogy lesz-e időm, energiám és anyagi keretem, de ha lesz, akkor mindenképp ki szeretnék jutni a felnőtt világbajnokságra és ott az erőnlétemtől függően a legjobban szerepelni. Itthon még sok bajnoki címet szeretnék szerezni, mind csapatban mind egyéniben. De ha nem lesznek meg a szükséges feltételek, akkor se szakítanék végleg a sporttal, de csak hobbi szinten csinálnám tovább.

Publikálta: Diósy Anna
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium