BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Diák
Ez van...
2012.06.30.
Interjú Szántó Tamás Dániellel (13.a), aki az OKTV-n Rajz és vizuális kultúra tantárgyból 22. helyezést ért el

Melyik tantárgyból indultál az OKTV-n? A verseny előtt milyen helyezésre számítottál és végül is mi lett az eredmény? Elégedett vagy-e az elért helyezéssel?

Rajz és vizuális kultúra a tárgy, amiből neveztem. Az volt a célom, hogy bekerüljek az első tíz közé, mert az első tíz 80 felvételi pontot kap az első húsz viszont csak 40-et. Idén a 22-dik helyet sikerült elérnem, ami egy kicsit elkeserítő, ha azt nézzük, hogy tavaly 18-dik lettem. Ez persze nem jelenti azt, hogy romlott volna a teljesítményem vagy, hogy felkészületlen lettem voltam, csak idén, hogy úgy mondjam erősebb volt a mezőny. És talán a beadott munkám sem volt olyan igényesen kidolgozva, mint tavaly. Végső soron elégedett vagyok azzal, amit elértem.
 

Tudnál egy kicsit mesélni a versenyről?

Az első fordulóra egy kiadott feladatot kell megoldani. Vagyis, három feladat közül lehet választani egyet. Általában tárgyat, plakátot vagy valamilyen művészi alkotást kell beadni. Minden évben egy adott gondolat vagy fogalom köré írják a feladatokat. Tavaly a Duna motívum volt a verseny középpontjában. (Akkor egy torony makettet adtam be.) Idén viszont egy kissé nehezebben megfogható kifejezés, egy gyakori szófordulat ("Ez van") volt. Erre a feladatra egy hordágyat terveztem, mert ez tűnt a legkézzelfoghatóbb feladatnak. A feladat leírásából kiderül, hogy a másik két feladat egy kicsit elvontabb ezért még egy jól kidolgozott munkával is ki lehet esni. Egyébként a MOME formatervező szakára adtam be a jelentkezést, ahol nem ritka az ilyen jellegű tárgytervezési feladat. Tehát tapasztalatszerzés szempontjából is érdemes ezzel foglalkozni, ha valaki ilyen irányba szeretne tovább tanulni. Sokszor bonyolultnak, nehezem megoldhatónak tűnnek ezek a feladatok, de javaslom a jó rajzosoknak, hogy mindenképp adják be a jelentkezést, mert az első fordulóra több hónapnyi felkészülési időt adnak. És a pontok többségét (80 pontot) az első fordulóra adják, így, aki azon jól teljesít, az jó eséllyel bekerül a döntőbe. A második fordulón egy félalakos portrét kell rajzolni (A/2-es lapra), amire háromszor 45 percet adnak. Erre 30 pontot lehet kapni. A harmadik forduló, vagyis a döntő, két részből áll. Először egy kétórás tesztet kell írni két művész (idén Pauer Gyula és Földi Péter) alkotásaiból, életpályájából. Itt általában műelemzés, képfelismerés és kapcsolódó fogalmak definiálása szokott lenni. A döntő másik része egy kreatív tervezési feladatból áll, amire két óra alatt három vázlatot és egy kész rajzot kell beadni (ezeket a/4-es lapokra). Erre szintén két óra van. Idén egy épületnek a homlokzatáról kellett terveket készíteni. A döntőre kétszer 20 pontot lehet kapni. (Én 75+24+15+10 pontot kaptam)

 

Hány év munka és milyen jellegű készülés szükséges ilyen kitűnő eredmény eléréséhez?

Ha szeretsz rajzolni, elég, ha tizedik osztálytól hetente négy napot, délutánonként két órát rajzolsz a suliban és utána otthon is olvasol (művtörit vagy kedvenc művészről, rajz technikákról, kortárs művészetről), rajzolsz (főleg portrét, vagy kockákat, drapériát), barkácsolsz (akármit), varrsz (ha mondjuk, textil szakra készülsz) vagy agyagozol (fejet, mert a legtöbb felvételin szokott lenni) két órát. Attól függ, hogy mi szeretnél lenni. A lényeg, hogy rengeteg látvány utáni tanulmányrajzot készíts. Ha egy idő után jól megy, akkor időre (3 óra alatt) és lehetőleg a/2-es rajzolj, mert az OKTV-n és a felvételin is ilyen jellegű feladatok vannak. Önállóan is fel lehet készülni, de érdemes inkább szakkörre járni. Hétfőn lehet agyagfejet készíteni, kedden rajz fakt, szerdán agyagozás Tóni bácsinál vagy rajz Ilona néninél, csütörtökön kicsiknek van rajz, de attól még érdemes benézni a rajzterembe, hogy kikérjétek Ilona néni véleményét az otthon készült rajzaitokról. Továbbá érdemes felvenni a kapcsolatot az itt végzett diákokkal. Ők még számtalan ilyen tanácsot tudnak adni. Nagyjából így kell felkészülni. Ha jól be tudod osztani az idődet, akkor simán megnyerheted az OKTV-t. Szerintem nincs olyan, hogy ne legyen időd rajzolni. Arra van időd, amire időt szakítasz.

 

Ki volt a felkészítő tanárod és hogyan segített?

Kiss Ilona néni volt a felkészítő tanárom. Tavaly is ő segített a felkészülésben, sőt idén is ő segített összeállítani a felvételihez a portfóliómat. Tavaly például a téli szünetben is bejött a suliba, hogy segítsen az OKTV-re jelentkezőknek befejezni a beadandó feladatokat, és nem az volt az egyetlen alkalom, hogy a szabadidejét a rajzosokra fordította.

 

Az elmúlt években is indultál ebből a tantárgyból versenyeken? Milyen eredményeket értél el?

Országos szinten két éve hatodik lettem Kia Motors pályázatán, tavaly meg 18-dik lettem a rajz OKTV-n.

 

Miért szereted ezt a tantárgyat?

Mindig is a rajzolás volt a kedvenc időtöltésem, mert ez egy kötetlen alkotási forma, Itt nem fogynak el az építő elemek, nem annyira korlátolt, mint mondjuk a LEGO. Elég, ha van egy ceruzád, meg egy papírlapod és máris elkezdheted megvalósítani a gondolataidat. És, hogy a LEGO példájánál maradjak, a rajzolás nincs korhatárhoz kötve. Én nagyon szeretek rajzolni és úgy gondolom, hogy egész életemben tudnék ezzel foglalkozni.

 

Ez a tantárgy a továbbtanulásod során is fontos szerepet fog betölteni?

A Moholy Nagy Művészeti egyetem Formatervező Szakára jelentkeztem, szóval igen. Egyébként szerintem nemcsak akkor érdemes rajzzal foglalkozni, ha ebből akarsz megélni, mert rajzolás közben az ember agya rááll egy bizonyos gondolatmenetre, megtanulja másként látni a dolgokat, számos tulajdonságot fejleszt és itt most nem csak a rajzi készségekre gondolok, hanem például arra, hogy aki alkot, egyre türelem és kitartóbb lesz.   

Publikálta: Diósy Anna
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium