BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tanórán kívül
Láthatatlan értékek
2014.03.13.
A január-februárban zajló válogatás után márciusban elindult a Láthatatlan Kollégium működése. A Kollégium egyelőre elsősorban a természettudomány iránt mélyebben érdeklődő diákoknak kínál magas színvonalú programokat, klubéletet és segítséget az önképzéshez. Jövőre az inkább humán érdeklődésű diákok számára is indítunk egy szekciót.

Több mint ötszáz izzasztó lépcsőfok megmászása vezetett pénteki úticélunkhoz, az első magyar műhold, a Masat-1 vezérlőközpontjába. Mi lifteztünk. A pár négyzetméteres kis szoba, csupán számítógépeknek, kivetítőknek ad otthon, azonban az itt tevékenykedő két úriember az egész helységet különös értékkel ruházza fel. Gschwindt András (Bandi bácsi) és Hödl Emil vezettek be bennünket a magyar műholdkészítés világába, meséltek a Masat-1 sikerességéről, a "magyar űrhelyzetről" és a további műholdak építésével kapcsolatos terveikről. Tartalmas és egyben tanulságos délutánt tölthettünk el velük, és az olykor bizarr kérdéseinkre is készséggel válaszoltak. Mi az a rádiófrekvenica-szennyezettség? Lézerrel megsemmisíthető-e a Föld körül keringő temérdek mennyiségű űrszemét? Megoldás lenne ha a Föld légterébe "behívnánk" az űrszemetet, hogy ott az elégjen?

 

A következő reggel kutatás, illetve a kutatói munka köré fonódó előadássorozat vette kezdetét. Először egy villamos- és egészségügyi mérnök szavait hallgathattuk, Fegyver Zoltán személyében. Megismerhettük kanyargósnak nevezhető pályafutását, amely igazán érdekes kitérőket tartalmazott: légzésgörbék elemzésén túl, szemfenéki felvételek készítésével is foglalkozott . Egy Kármán Tódor idézettel tetőzte előadását: "Scientists study the world as it is, engineers create the world that has never been."

Csókay Katalin, mint kutató-biológus, mutatta be hogyan is képzeljünk el egy igazi kutatót(konklúzió: az égnek álló hajú, fortyogó-színes lével töltött lombikok között elmélyülten kutató kutató nem állja meg a helyét). A szókincsbővítés sem maradt el: impakt faktor, ázsió, multidrog rezisztancia és multidrog transzporter, citáció. A sok érdekesség közül a kék fényben fluoreszkáló medúza igazán maradandó élményt nyújtott..

A végső előadás feltette az i-re a pontot. Grüll Tibor tanárúr "Ötlettől a publikációig" című inspiráló élettörténetéből kaphattunk ízelítőt. A gondolkozást serkentő percek alatt szó volt a humán kutatás területéről és az epigraphikáról(=felirattan) is. A tanárúr előadásának és egyben a hétvégének az egyik legnagyobb tanulsága az, hogy az érdeklődés egy szellemi dolog. A görög Újszövetségben rengeteg olyan szó található ami a szellemre vonatkozik, de egyszerűen nem tudjuk magyarra fordítani. Ilyen például a fronézisz, ami szellemi irányultságot jelent. A magyarban ez megfelel annak amit mi az érdeklődés szó alatt értünk. Itt nem egy agyi érdeklődésről van szó, hanem egy szellemi érdeklődésről. Ha tehát valakiben ez a szellemi érdeklődés nagyon erős valami iránt, akkor mindenképpen érdemes erre odafigyelni, mert szorosan kapcsolódhat egy hívő elhívásához. Grüll Tibor tanárúr azt is hozzátette, hogy ezt ne némítsuk el magunkban, ne engedjük, hogy az agy bombázza a szellemet("De nincs pénz! De nincs lehetőség!"). Tessék imádkozni!

 

bodza

 

Publikálta: Kós Rita
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium