BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tanórán kívül
Most már tudjuk(?), hogy mennyit ér 10000 Ft!
2014.04.18.
A Láthatatlan Kollégium szervezői ezúttal is izgalmas helyre kalauzoltak el bennünket. Péntek délutáni úti célunk a Duna partján épült, festői szépségű környezetben elhelyezkedő Graphisoft Park, azon belül is az AIT (Aquincum Insititute of Technology) épülete volt. A Park bejáratánál álló óriási szobor egy Rubik-kockát ábrázol, amely egyben a Park emblémája is.
A Láthatatlan Kollégium szervezői ezúttal is izgalmas helyre kalauzoltak el bennünket.
Péntek délutáni úti célunk a Duna partján épült, festői szépségű környezetben elhelyezkedő Graphisoft Park, azon belül is az AIT (Aquincum Insititute of Technology) épülete volt. A Park bejáratánál álló óriási szobor egy Rubik-kockát ábrázol, amely egyben a Park emblémája is.  A Parkot eredetileg a világ egyik legjobb építészeti tervezőprogramját, az ArchiCAD-et  kifejlesztő Graphisoft vállalat építtette 1998-ban. Néhány éven belül a komplexum rendkívül kedvező fekvése, építészeti igényessége és szolgáltatásai számos csúcstechnológiai vállalatot vonzottak ide , többek között a Microsoftot, SAP-ot (üzleti szoftverfejlesztés) és a Comgenexet (biotechnológia).
 Az AIT-t  Bojár Gábor fizikus, a Graphisoft alapítója és Rubik Ernő, a világhírű Rubik-kocka feltalálója álmodta meg, az intézmény 2010-ben nyitotta meg kapuit. A Harvard, a Princeton, a Yale és más neves egyetemről várnak egy-egy  félévre diákokat. A tandíj forintban átszámolva közel 3,5 millió forint szemeszterenként, de ez tartalmaz sok kényelmi szolgáltatást is, beleértve a magas színvonalú egészségügyi szolgáltatást. A külföldi hallgatók nagy segítséget kapnak a megfelelő szállás megtalálásában, illetve nyári munkavállalási lehetőséget is biztosítanak számukra. A diákok számára épült „dühöngő”, ahogy kísérőnk, prof. Recski András nevezte, lehetőséget biztosít a diákoknak a közösségi életre és a hazájukban történő, leginkább sportesemények televízión keresztül való követésére, a nap 24 órájában.  A Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem legjobb informatikus és villamosmérnök hallgatói ösztöndíjra pályázhatnak, az AIT-ben így számukra ingyenesen elérhető a képzés.
Az épületbe lépve  egyből feltűnnek a falon az órák, amelyek 7 különböző világváros pontos idejét mutatják. Az intézetben Recski András matematika professzor tartott nekünk egy közel másfél órás interaktív előadást, ahol az iskola színes és pezsgő életébe kaphattunk betekintést. Végül Prof. Rubik Ernő tantermét látogattuk meg, amely inkább hasonlított egy óvodai kézműves szobához, mint egy egyetemi tanteremhez. Eszembe jutott Jézus mondása, miszerint: „Ha olyanok nem lesztek mint a kisgyermekek…”. Az asztalokon papír, hurkapálcika, gyurma, ragasztó, olló, és egyéb kreatív tárgyak hevertek. A professzor úr azt is megosztotta velünk, hogy ebben a teremben a diákoknak nem kötelező a rendtartás, a munkát bármikor félbe hagyhatják, és a következő foglalkozáson folytathatják tovább. A kész művek között különféle alakzatok, állatok és egyéb épülettervek voltak, többnyire papírból. Nagy meglepetésünkre azt is megtudtuk, hogy egy A/4-es papírból közel 1,6 méteres „felhőkarcolót” lehet készíteni. A falon egy papír-óriáshangya mászott, amelyet a levegőben egy hurkapálca-szitakötő követett, nyomukban egy nagy papír-kacsával. Kemény tanulás, kreativitás és szakértelem; ezekkel a szavakkal tudnám jellemezni az AIT-t.
A szombat délelőtti előadást Bohács Zoltán közgazdász tartotta, aki befektetési alapismereteket osztott meg velünk. Elöljáróban kifejtette, hogy a bölcsességet meg kell szereznünk, ami kemény munkával, tanulással, odafigyeléssel jár, és egy egész életen át tartó folyamat. A világ legbölcsebb ókori királyát idézte, a Példabeszédek könyvéből, amely ezt mondja: „A bölcsesség kezdete ez: szerezz bölcsességet, és minden keresményedből szerezz értelmet.”(Péld. 4:7)
A „10.000 forintos példákkal” elmagyarázta nekünk, hogy mire kell odafigyelnünk a pénz kezelésével kapcsolatban, hogy hogyan és hova érdemes befektetni a pénzünket, miért fontos a beruházás, mik az előnyei és hátrányai a banki tranzakcióknak, hiteleknek, illetve biztosítási ügyleteknek. Magyarország pénzügyi helyzetét is röviden elemezte számunkra. Mindannyian egyetértettünk, mennyire hasznosak ezek az ismeretek a mai kor leendő felnőttjei számára, ugyanis szinte mindenkinek van olyan ismerőse/családtagja aki a meggondolatlanul felvett hitelek miatt veszítette el otthonát, egzisztenciáját. A bölcs pénzügyi tervezést azonban soha nem késő elkezdeni – tudhattuk meg előadónktól.
Publikálta: Kós Rita
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium