BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tantárgyak
MP – a küldetés teljesült
2018.07.18.
Lezárult a 2017/18-as tanév gimnáziumi természettudományos programja, fedőnevén „Mission: possible”. Mi volt lehetséges? Több mint 60 óra, 29 foglalkozás, 25 érintett diák, 6 tanár, 6 tantárgy, 5 önkéntes, 4 laborkészlet titráláshoz, 3 kirándulás, 2 polárszűrő fólia, 1 demonstrációs lézer, rengeteg tapasztalat és sok más.

Lezárult a 2017/18-as tanév gimnáziumi természettudományos programja, fedőnevén „Mission: possible”. Mi volt lehetséges? Több mint 60 óra, 29 foglalkozás, 25 érintett diák, 6 tanár, 6 tantárgy, 5 önkéntes, 4 laborkészlet titráláshoz, 3 kirándulás, 2 polárszűrő fólia, 1 demonstrációs lézer, rengeteg tapasztalat és sok más.
Mit csináltunk? Ettünk csigát (állatot és sütit), csokit (mindenfélét) és ittunk kólát (cukrosat), de szigorúan (természet)tudományosan. Tehát mértük a hatást, táblázatot készítettünk meg grafikont, hipotézist állítottunk fel és döntöttünk (95%-os szignifikancia-szint mellett). Nemhogy mikroszkópikus, de nanoszkópikus (?!) mélységekig - és még tovább – megvizsgáltuk a haj szerkezetét, a csokoládé és kóla alkotóit. Előadást hallgattunk és ismét mértünk, táblázatot készítettünk és ábrázoltunk. Festettük, szőkítettük és daueroltuk Natali haját – mindezt egyszerre, ráadásul az ő távollétében.

A kirándulások önmagában megértek volna néhány oldalt. Nemcsak azért, mert az ország három különböző tájára mentünk, nemcsak azért, mert szakadó esővel, hóviharral és kánikulával kellett megküzdenünk.
Megérte, mert Debrecen a National Instruments-nél megtudtuk, hogy az ESD szigorú sztatikus elektromosság elleni védőrendszerhez egy 30 cm hosszú dörzspapír kell, a gyártáshoz használt apró alkatrészeket pedig tekercsekben tárolják. Az Agórában kötélhúzó versenyben Kós tanárnő nyert (ja, ő csigasort is használt).
Pécsen a PTE mikroszkópos-spektroszkópos-elektronmikroszkópos laborjaiban Magyarországon egyedülálló technikát és aranyozott bogarakat láttunk. A Vasarely Múzeum látogatása kedvéért korán keltünk. A kiállítás képei ihlették második plakátunkat. Szegedre is beugrottunk, hogy találkozzunk Katicával, az első öntanuló „robot-állattal”.
A győri kirándulás alkalmával városi séta és bakonyi túra mellett a Mobilis Parkot is végigjártuk. Rájöttünk, hogy tüzet csiholni gyufa/öngyújtó nélkül pusztán az elemekre – szó szerint és átvitt értelemben is – hagyatkozni nem érdemes. A Napot vízzel töltött óraüveggel leképezve és igazi Nap-távcsővel is megnéztük (nem látszottak napfoltok). Egymástól is tanultunk közben, például a kvantumszámítógépek elvi és gyakorlati működéséről.

A programot kiállításunk egyik témájával foglalhatnánk össze egy szóval: kockultunk (azaz koc-cool-tunk).
A program létrejöttét az NTP-MTTD-17 pályázatának köszönjük.
Publikálta: Kós Rita
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium