BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tantárgyak
Nyelvi csalogató
2014.12.07.
Gimnazisták a nyelvtanárok szerepében. Az elmúlt évek gyakorlatát folytatva idén ősszel is sor került a gimnáziumban választható második idegen nyelvek bemutatására az általános iskola nyolcadik évfolyamosai számára. A bemutató órákat lelkes gimnazisták tartották. Az alábbiakban a nyolcadikosok és a gimnazisták élménybeszámolóiból szemezgettünk.
Nyolcadikosok mondták:
 
 „Az október 23-át követő napot kiadták szünetnek, ezért a szombatot le kellett dolgoznunk, mármint a felnőtteknek, míg mi izgalmas és játékos vetélkedőn vettünk részt, valamint lehetőségünk volt fejleszteni az EQ-t (érzelmi intelligenciánkat). Ezen a napon sok szó esett az etikettről, és az ildomos viselkedésről. Végül, de nem utolsó sorban a gimnazisták jóvoltából érdekfeszítő előadásokat hallhattunk az angol mellé választható nyelvekről a Száva utcai gimiben. A három választható nyelvet (német, francia, spanyol) három lelkes csapat mutatta be nekünk. A különböző nyelveket képviselő csoportok eltérő módszerekkel próbáltak meggyőzni bennünket az általuk reprezentált nyelv hasznosságáról. Módszereik különbözőek voltak a franciások például cukorkát osztogattak, míg a spanyolosok zenével próbálták felkelteni a figyelmünket. Nagyon kihangsúlyozták a nyelvek fontosságát az élet különböző területein. Elég hasznos volt ez a kis bemutató, sokkal könnyebben tudunk majd dönteni ezután."
 
„Nemrégiben gimnazisták jöttek hozzánk bemutatni a francia, a német és a spanyol nyelvet. Számomra érdekes volt az összes, mert mindegyikben találtam olyat, ami érdekes vagy jópofa volt. A gimisek jól bemutatták a nyelveket viccesen, érdekesen."
 
„Csütörtökön matekóra helyett váratlan meglepetés érte az osztályt. Hirtelen megjelent néhány gimis a teremben. Rövid bejelentést követően megtudtuk, hogy a diákok három idegen nyelvet fognak bemutatni, ajánlani nekünk, hiszen a gimiben kötelező még egy idegen nyelv az angolon kívül. Az első előadás témája a francia nyelv volt, de szerencsére nem száraz szabályokat tanultunk, hanem a francia nevezetességeket gyűjtögettük… csokiért! Nekem ez az előadás tetszett a legjobban. Ezután jött a német, ami gyakorlatiasabb volt, szavakkal és egy zenével. Spanyolból többek között felsoroltuk a számokat 1-től 20-ig, de bevallom, már egyre sem emlékszem."
 
„A csütörtöki bemutató engem nagyon megragadott, és nem csak azért, mert elmaradt egy óra… A bemutatók nagyon érdekesek voltak, mert olyan dolgokra világítottak rá az előadók, amelyekkel mi is találkozunk (pl. márkák). Nekem a legjobban a francia nyelvről szóló ajánlás tetszett. Jól felkészült az előadó, és igyekezett minket gondolkodásra sarkallni. Ennek alapján a francia nyelvet választanám, viszont én már eldöntöttem, hogy németre megyek, mert úgy érzem, hogy arra nagyobb szükségem lesz a továbbiakban."
 
„A nyelvi bemutató nagyon jó volt! A gimisek megismertették velünk a nyelvek különlegességeit. Kedvet adtak valamelyik nyelv tanulásához."
 
,,Engem megerősített a döntésemben."
 
,,Nagyon tetszett, segített dönteni."
 
,,Nagyon jó volt. Most már tudom, milyen nyelvet válasszak a továbbtanulásnál."
 
Gimnazisták mondták:
 
„A tanári szerepben meglehetősen izgalmas volt, mert nem lehetett tudni, hogy épp mikor mondják, hogy "Hékás! Azt rosszul írtad fel", vagy ehhez hasonlók. Mikor felírtam a számokat spanyolul a táblára és kértem, hogy ismételjék utánam, mindenki kivétel nélkül ismételt (ez számomra nagy meglepetés és nagyon jó érzés volt). A fülbemászó dallal, pedig hamar tudtak a „Hogy hívnak?" kérdésre válaszolni spanyolul olyannyira, hogy az órák után többeket is hallottam azt a dallamot dúdolni. Sőt az első előadás után egy lány a franciások közül azt mondta, hogy neki valójában tetszik a spanyol, ami szerintem is egy gyönyörű nyelv."
 
„Nekem tetszett az egész szituáció, de a figyelem megtartása és az érdeklődés fenntartása nehéz, nem könnyű olyat mondani, tenni, amivel ezeket fenn lehet tartani. De összességében izgalmas és tetszik, ezért tisztelet a tanároknak is. Egyet emelnék ki ebből az áttanításból, hogy látszott, hogy érdekelte a nyolcadikosokat a téma, így mi is ki tudtunk bontakozni. Köszönöm!"
 
 „Be kell vallani, nem volt nehéz a feladatunk, mivel a diákok java része már tisztában volt azzal, hogy a német nyelv milyen mértékben elterjedt hazánkban, és igen hasznos ezt a nyelvet elsajátítani az angol mellett. Éppen ez okból kifolyóan igyekeztünk az osztályonként negyed órás előadásainkat inkább az érdekességekre kihegyezni, ahelyett, hogy érdektelen adatokról számoljunk be nekik. Nagyszerű élmény volt, hogy az összes osztály figyelmesen hallgatott végig bennünket. Így mi is tudtuk élvezni a nekik való előadást."
 
„Mivel a legtöbb gyerek idegennek és szükségtelennek találja a francia nyelvet, nekem elsősorban az volt a célom, hogy ezt a tévhitet cáfoljam. Szerettem volna nekik megmutatni, hogy igazából nem is tudják, mennyi minden veszi őket körül, ami francia. Hogy egy kis izgalmat is vigyek az órába, ahelyett, hogy mindent felsoroltam volna, arra kértem őket, hogy ha az általam leírt terméket, ételt, márkát, személyt, épületet, focicsapatot felismerik, csokiért cserébe inkább ők mondják ki a megfejtéseket. Így nemcsak a sok jutalomfalattól lett hirtelen mindenkinek olyan jó kedve, de sikerélményt is nyújtott számukra, hogy rájöttek mennyi francia nevezetességet ismernek. Nagy élmény volt látni, ahogy tágra nyílt szemekkel figyelik, vajon tudni fogják-e a következő választ. Természetesen kitértem olyan tényekre is, mint például, hogy az ENSZ, EU, UNESCO és több hozzájuk hasonló szervezetnek, valamint 68 országnak hivatalos nyelve. A legjobb talán az volt, amikor arra a kérdésre, hogy van-e olyan köztük, aki az előadás hatására, úgy döntött, hogy inkább franciát fog tanulni, többen is feltették a kezüket. Nagy örömöt okozott számomra, hogy hozzájárulhattam ahhoz, hogy ezt a szép nyelvet fogják választani."
Publikálta: Füzi Zoltán
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium