BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tanév
1956 Ünnepi megemlékezés az Újszász utcában
2018.11.06.
Kedves Naplóm. Reggel 7.00 Ma rendhagyó napra keltem, mert a suliban ’56-os megemlékezés lesz, és nem lesz tanítás :)
Kedves Naplóm.

Reggel 7.00
Ma rendhagyó napra keltem, mert a suliban ’56-os megemlékezés lesz, és nem lesz tanítás :) Kicsit homályos nekem még ez a nap, mert hát nem tudom pontosan mi, miért történt, csak annyit hallottam, hogy a fővárosban diáktüntetés volt, amit az Állami szervek visszaszorítottak. Utána sok dolog történt, ami nekem bonyolultnak tűnik, és nem is értem az okát. Például, hogy ledöntötték a Sztálin szobrot, aki állítólag egy Szovjet diktátor volt (de mi az a diktátor, és mi köze Magyarországhoz), aztán valami ÁVH-s emberek is gonoszok voltak a tüntetőkkel, akik a békés felvonulókat ellenforradalmároknak nevezték. Volt még egy csomó Ruszkik haza felirat meg röplap, de kik a Ruszkik? Tegnap este megkérdeztem apát, de azt mondta, hogy nem tud részleteket, mert ő még nem élt akkor, de azért a Sztálint elmagyarázta (elég durva ember volt).

Délelőtt 8.00
Ma délelőtt az osztályfőnök elmondta, hogy milyen feladat vár ránk az ünneppel kapcsolatosan. Megnéztünk egy kisfilmet, ami sok fogalmat tisztázott (most már én magyarázom majd el az apunak). Kaptunk egy feladatlapot, ami az alábbiakat tartalmazta. • Az osztályt két különítményre kell osztani, egy PIROS és egy KÉK különítmény fogja a „Küldetést” külön-külön teljesíteni. (Lehetőleg egyenlő létszámú különítmények alakuljanak.) Szerencsére nem volt veszekedés. • A különítmények egy küldetést kapnak, amelynek célja a forradalom egyik legértékesebb relikviájának megtalálása. A győztes különítmény forradalmi emléklapot kap. • Mindkét különítmény 3 csapatra bomlik (se több, se kevesebb!), amelyek 3, 4, 5 fősek lehetnek (6 fős csoport nem lehet). Tehát az osztályban 3 piros és 3 kék csapat alakul. • A Küldetésben mindkét különítmény (piros és kék) 3 csapata különböző feladatot fog kapni, de a három „megoldás” csak együtt tudja megadni a különítmény küldetésének teljesítését. • Küldetés-lapot kapnak a csapatok. • A csapatoknak nagyon meg kellett figyelni a filmrészletet, majd az azt követő forradalmi jegyzőkönyvet, mert a Küldetésben ezekre az információkra lesz szükségük. Ennek hiányában nem tudják teljesíteni a küldetésüket. A csapatok megkapták a „Titkos Forradalmi Jegyzőkönyvet”, amelyet alaposan át kell tanulmányozniuk. (Ebben a forradalom története és Csics Gyula bácsi naplójának részlete található röviden, de sok információval.) Ez legalább érdekes kincskereső ünnep lesz.

Délelőtt 9.00
Kivittek minket az udvarra (még jó, hogy szuper idő van), ahol a különítményeknek különböző információkat kellett összeszedni a kihelyezett táblákról. Ezekből az infókból egy olyan kód jött ki, ami megadta az elrejtett „kincsnek” a lelőhelyét. A végén kiderült, hogy a „kincs” az egy lyukas magyar zászló (ekkorra már tudtuk, hogy miért lyukas). Ja, és a büfében volt elrejtve…

Délelőtt 10.00
Lementünk a tornaterembe, ahol meghallgattuk Csics Gyula bácsit, akinek a naplójából elolvastuk az ’56 október eseményeit. Gyula bácsi akkor pont 12 éves volt, mint most mi. Csatolok képet is ide a naplómba, mert nagy szerencsének tartom, hogy itt van Gyula bácsi. Most a tornateremben ülök, és titokban írok pár sort. Majtényi Gyuri bácsi is itt van, aki történész, és Feri bácsi azt mondta róla, hogy nagyon híres (könyveket is írt). Ő is beszélgetett Gyula bácsival, Feri bácsi meg néha felolvasott Gyula bácsi naplójából. Kérdezhettünk is, de hát ez a mi korunkban kicsit ciki, így csak néhányan kérdeztek, de a végén nagy volt a tapsos ováció, amire Gyula bácsi azt mondta, hogy nagyon megtisztelő.

Délelőtt 11.00
Vége az ünnepségnek. Szerintem tök jó lett a megemlékezés. A dekódoló lapot beragasztom ide, hogy jövőre előnyben legyen a csapatom. Ezt titkos. Dekódolás:
               •         A Á B C E É F G H I J K L M N O Ó P S T U Ü Y Z
http://mek.oszk.hu/05700/05775/05775.pdf
 
Publikálta: Makkai Ferenc
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium