BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Ökoiskola
Oktatásért Közalapítvány
Új Széchenyi Terv
Sportoló Nemzet
Művészetek Palotája Budapest
Erasmus+
Határtalanul
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tanév
OKTV - Mester és tanítványa - II. kiadás
2019.05.28.
Róna Virág Olívia, OKTV 2018/2019 Magyar irodalom 8. hely - Megkérdeztük Máté Józsefet és tanítványát Róna Virág Olíviát az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyre való felkészítésről és felkészülésről
Máté József gondolatai a felkészítésről:
     Szinte a teljes Szerb Antal-életművet alaposan át kellett olvasnia Virágnak is, nekem is, plusz a hozzá tartozó rengeteg szakirodalomból a legfontosabbakat, például a Havasréti-féle Szerb-monográfiát, ami 750 oldalas, Virág a kérésemre kétszer is végigolvasta. Minden elolvasott anyagot én kérdeztem ki tőle vagy esszé-formájában (az elődöntő előtt), vagy szóbeli, enyhén provokatív stílusban. A szerencsém nekem az volt, hogy egyrészt a Szerb-regények értő olvasására Virág teljesen alkalmas (ezt kezdettől fogva megláttam rajta). Érett volt személyiségében (hiszen - tegyük hozzá - a feladott Szerb-regények, de különösen az Utas és holdvilág annyira összetett, bonyolult regény látszólagos nyelvi egyszerűsége ellenére, hogy a középiskolások 95%-ának biztosan nem adnám a kezébe), másrészt Virág a világon minden feladatot teljesített, megcsinált, amit feszes tempóban sorra kiadtam neki a felkészülés során. Szerintem ez az oka a rendkívüli sikernek.
 
Róna Virág Olívia 11.A osztályos tanuló beszámolója a felkészülésről és a versenyről:
     A felkészülés számomra nagy élmény volt. Sok mindent elolvastam, kijegyzeteltem, a szakirodalmat nagyjából megtanultam. Azért indultam, mert szeretem az irodalmat, és kíváncsi voltam, hogy egy versenyben meddig jutok, mennyire értelmezem jól az irodalommal kapcsolatos gondolatokat stb.
     Itt is három forduló volt. Az 1. forduló egy írásbeli teszt megoldásából állt, a feladatok a teljes világirodalom gimnáziumi anyagára vonatkoztak. 
     A 2. fordulóra a megadott négy alkotóból egyet kellett választani - én Szerb Antalt (Utas és holdvilág; A Pendragon legenda) választottam - és a szerző munkásságát, műveit, vele kapcsolatos reflexiókat kellett górcső alá venni, azaz minél több mindent megjegyezni, ugyanis a verseny napján csak fejből lehetett dolgozni; egy tételmondat alapján kellett esszét írni, természetesen önálló gondolatokkal, észrevételekkel bővítve. Nem volt meghatározva oldalszám, de nekem 8 oldalt sikerült írnom.
     A 3. forduló szóbeli volt, ahol 7-8 zsűritag előtt kérdeztek bele az esszémbe, bizonyos gondolatokat, felvetéseket kellett pontosabban kifejteni. Talán itt lehettek a versenyzők kitéve a leginkább a szubjektív alapon való pontozásnak.
    Számomra a 2. forduló volt a legnehezebb, rossz egészségi állapotom miatt is, és a feladat is nehéznek bizonyult, bár pár oldal után a szavak, gondolatok könnyedén gördültek egymást követve.
    Az elmúlt pár hónap, amíg Szerb Antallal foglalkoztam, rendkívüli élmény volt, persze a motiváltság hullámzóan jött elő, vagy bújt el, de a felkészülés 80-90%-át élveztem. Érdekel(t) a történelmi, szellemi korszak, melyben Szerb alkotott, az ő személyiségfejlődésének útja, műveinek gondolati gazdagsága nagyon megragadott. A versennyel megnyertem Szerbet, aki azt hiszem, életre szóló ajándék.

Gratulálunk Máté Józsefnek az eredményes felkészítő munkához és a 11.A osztályos Róna Virág Olíviának a szép eredményhez, valamint kívánunk Virágnak sok sikert a további gimnáziumi tanulmányaihoz!

A cikk összeállításában közreműködött Horváth Noémi 11.A osztályos tanuló.
Publikálta: Füziné Madarász Róza
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium