BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tanév
Győztünk!
2014.04.07.
A Bolyai Természettudományi Csapatverseny országos döntőjében iskolánk 6. osztályos csapata megszerezte az első helyezést! A csapat tagjai: Grüll Benjamin, Ritz Juliette, Tusnády Simon és Vass Dávid.
A Bolyai Csapatversenyt az idei tanévben matematika, illetve magyar nyelv és irodalom mellett már természettudományos tantárgyakból is megrendezték. Az új terület azért igazán izgalmas, mert a sikeres versenyzéshez a különböző tudományterületekhez tartozó ismeretek együttes tudására és alkalmazására van szükség. A verseny elismertségét jelzi, hogy az április ötödikei döntőn jelen volt Pokorni Zoltán, az Országgyűlés Oktatási, Tudományos és Kutatási Bizottságának elnöke.
A Bolyai Természettudományi Csapatversenyre iskolánk 8 csapattal nevezett, közülük több is kiváló eredményt ért el a körzeti válogatón. Nagyon izgalmas fordulatok után végül kiderült, hogy a hatodikosok Tai-fun elnevezésű csapata az országos döntőbe is bejutott.
A döntő előtti hetekben a csapat tagjai azt is bevállalták – számos egyéb elfoglaltságuk és versenyeik mellett -, hogy „túlkészüljük” magunkat. Erre azért volt szükség, mert tudtuk, hogy az ország legjobb iskoláinak, legkiválóbb diákjaival állunk majd szemben. Nemcsak a törzsanyagot igyekeztünk elsajátítani, hanem lehetőleg minden mást is, ami esetleg a hatodik osztályos tananyaghoz kapcsolódhat. (Ez nem is volt olyan kevés, hiszen hatodikban a  kiírásban a következő témakörök szerepeltek: „A Föld: életünk színtere; Hazánk: Magyarország; Nemzeti parkok és világörökség helyek Magyarországon; Hazai erdeink.” ) Például végig csináltuk a tananyaghoz kapcsolható kísérleteket és vizsgálatokat, megbeszéltük a globális környezeti problémákat, tanultunk egy kis ásvány-és kőzettant is. A gyerekek az extrémnek tűnő ötleteimtől sem riadtak vissza, sőt partnerek voltak abban, hogy begyakoroljuk a térkép nélküli földrajzi helymeghatározást, a zónaidők segítség nélküli megállapítását stb. A felkészülés részeként ellátogattunk a Kiskunsági Nemzeti Parkba, hogy legyen kézzel fogható élményünk is arról, amiről tanulunk.
A csapat tagjai az országos döntőn is maximális odaadással vettek részt, így kimagaslóan a többiek előtt végeztek. Az írásbeli és a szóbeli fordulón is a legmagasabb pontszámot ők kapták meg. A feladatok nem egyszerűen a tárgyi tudást nézték, hanem arra voltak kíváncsiak, hogy a gyerekek értik-e a jelenségek közötti összefüggéseket. Az írásbeli egy teszt jellegű részből és egy hosszabb kifejtést igénylő kérdésből állt. A szóbelin részben azonnal, részben felkészülés után kellett előadást tartani a zsűrinek. Emellett még az Az erdő fohászát kellett az egész életközösség szemszögéből újrafogalmazni. A „mieink” a mindenre kiterjedő alaposságukkal, nemcsak egyszerűen a növényekről és állatokról verseltek, hanem a lebontó szervezetek hasznosságát is „megénekelték”.
A csapat felkészülésének sikerességéhez kiváló alapot adott az, hogy a gyerekek évek óta aktív tagjai a Vezúv klubnak, amelyet Schober Éva kolléganőnk vezet példamutató odaadással. Emellett a természetismeret tantárgyat is egy igen lelkes pedagógus, Gerencsér Mód Julianna oktatja a számukra. De természetesen az otthonról hozottak is szükségesek voltak ahhoz, hogy ilyen eredményt érhessünk el. Itt nem csak a tudásra gondolok, hanem a kiválóságra való törekvésre és annak az „ismeretére”, hogy léteznek rajtunk kívül álló célok is.
Végül szeretnék a gyerekeknek gratulálni és szeretném megköszönni, hogy a felkészülésben velük együtt részt vehettem.
Publikálta: Bagyarik Cecília
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium