BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tanév
Siker a XVI. kerületi Kazinczy versenyen - első és harmadik helyezés
2011.02.16.
Idén is megrendezésre került iskolánkban a Kazinczy „Szép Magyar Beszéd” – verseny. Az ötödik-hatodik osztályosok között Balogh Jázmin 5.a osztályos tanuló, a hetedik-nyolcadik osztályosok között pedig én értem el az első helyet. Ennek következtében 2011 februárjában részt vehettünk a verseny kerületi fordulóján is, ahol Jázmin újra első, én pedig harmadik lettem. Most arról szeretnék beszámolni, hogyan zajlik egy ilyen verseny, mi a célja és milyen tapasztalatokkal gazdagodtunk.
Kazinczy „Szép Magyar Beszéd” – verseny

A verseny a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola épületében zajlott. Délután két órakor kezdődött, és három órán keresztül tartott. Az elején sorsolással dőlt el a sorrend, majd megkezdődött a vetélkedés. Először a fiatalabbak mutatták be felkészültségüket. Ezután következtek a hét-nyolcadikosok. Ekkor még mindenki azt a szöveget olvasta fel, amit otthonról hozott. Ám ez még csak a feladat első része, ugyanis később egy kötelező szöveget is fel kellett olvasnunk, amelyet a helyszínen kaptunk meg.  Nem több mint egy percünk volt felkészülni az előadására! Ezek után a zsűri visszavonult, hogy tanácskozzék. Természetesen azokat is díjazták egy-egy emléklappal, akik nem értek el helyezést, és azok is kaptak könyvet, akik éppen „lecsúsztak” a dobogóról.

Az eredményhirdetés előtt az elnök jónak látta megosztani a zsűri véleményét a versennyel kapcsolatban. A versenykiírás szerint a kisebbeknek leíró szöveget, a nagyobbaknak esszét kellett vinniük. A zsűri Fekete István és Kosztolányi Dezső írásait azonban túl könnyűnek ítélte. Még egy fontos dologra felhívták a figyelmet: beszédhibás gyermeket ne küldjenek versenyezni! Szerencsére ők kevesen voltak, mégis romlott a verseny színvonala.

Mivel egy ilyen vetélkedés lényege az, hogy valaki minél szebben, érthetőbben, pontosabban és érdekesebben tudjon felolvasni egy szöveget, természetes, hogy az izgalom miatti hadarás, a tévesztés és egyéb hibák pontlevonást eredményeznek. A fő szempontok a hangsúlyozás, a hangképzés, a szöveghűség és a szünettartás volt, de lényeges volt a szövegértés és a légzéstechnika, valamint a természetes hanghordozás is. Ezeknek a kikötéseknek, véleményem szerint, alapos felkészültség, határozottság, és az izgalom legyűrése útján lehet megfelelni.

Fontos törekedni arra, hogy a kötelező szöveget is érdekessé tegyük a jó hangsúlyozással. Ehhez fontos a bátor kiállás és a megfelelő hangerő. A verseny színvonalát a beszédhibákon és a kikötésnek nem megfelelő témaválasztáson kívül a halk, monoton felolvasás és néhol a hallható felkészületlenség is csorbította. Fontos, hogy az előadott szöveg érthető és élvezhető legyen a közönség számára!

Mint megtudtuk, ezt a versenyt már évek óta megrendezik, és az idő előrehaladtával egyre színvonalasabb rendezvények zajlanak. A Kazinczy „Szép Magyar Beszéd”-versenyek célja, hogy megszerettessék a fiatalokkal a szép magyar kiejtést, a helyes olvasást és artikulálást. A kerületet csak a 7-8. osztályos kategória nyertese képviseli az országos fordulón, így iskolánk innen most nem jutott tovább, de reméljük, hogy a következő években még eredményesebben fog szerepelni!

         Murányi Eszter
   nyolcadik b. osztályos tanuló
Publikálta: Varga Dominika
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium