BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Infotár
Külföldi továbbképzések nemcsak nyelvtanárok számára
2011.08.23.
Talán sokan nem gondolják, hogy jó lehetőségek vannak idegen nyelvet középfokon beszélő általános és középiskolai tanárok részére, hogy külföldi továbbképzésen vegyenek rész.
Három ilyen továbbképzésen vettem részt az elmúlt években. Többen érdeklődtek ezen lehetőségek felől, így tapasztalataimat összefoglalva szeretném bemutatni, hogy milyen jellegű tanfolyamokat lehet  megpályázni. Akiknek további kérdésik vannak, szívesen válaszolok emailben vagy személyesen.

Először is, miért érdemes ilyen továbbképzéseken részt venni?
  1. Szerintem nagyon fontos a rendszeres továbbképzés, új ötletek, módszerek minden tanár számára.
  2. Jó néha kitekinteni az országunkból, megnézni azt, hogy más országokban milyenek az iskolák, tantervek, tankönyvek, tanárok hozzáállása és tanulók viselkedése, stb.
  3. Hasznos kollégákkal beszélgetni hosszabban. Ilyen továbbképzéseken 1-2 héten át naponta több órát lehet tapasztalatot cserélni, amiből sokat lehet tanulni.
  4. Jó kapcsolatfelvételi lehetőség más iskolákkal egy ilyen tanfolyam.
  5. A nyelvtudás gyakorlására nagyon jó lehetőség, folyamatos nyelvgyakorlás történik reggeltől estig. A szállás általában családoknál van.  Bizonyos szintű nyelvtudás szerintem elengedhetetlen a tanárok számára. Nem kell félni attól, hogy nem beszélünk eléggé jól, lehet, hogy egy ilyen tanfolyam fog ráébreszteni arra, hogy nem is tudod olyan rosszul azt a bizonyos nyelvet.
  6. Általában egy továbbképzés össze van kötve pár napos kirándulásokkal a környéken.
  7. Ezeket a képzéseket különböző szervezetek támogatják. Az utazás, szállás, étkezés és a tanfolyam költségeit fedezik.
  8. Ezek a továbbképzések beleszámíthatóak a 7 évenkénti tanári továbbképzésbe.
  9. Jó alkalom egy pályázat megírása arra, hogy áttekintsük eddigi munkánkat, eredményeiket és megfogalmazzuk jövőbeli céljainkat.

A http://www.tka.hu oldalon több továbbképzésről információ található. Akit érdekel a téma, ezt az oldalt érdemes megnézni. Következőkben kétfajta képzési lehetőséget tekintek át.

Comenius pályázatok

Itt található bővebb információ a Comenius képzésről. (http://www.tpf.hu/pages/content/index.php?page_id=577)  A Comenius pályázatoknak többféle formája van.

Egyik lehetőség a  Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak.  Ennek keretében 1-2 hetes továbbképzéseket lehet megpályázni. A továbbképzések többsége nyelvtanárok számára van, de lehet jó pár képzést más szakon tanítók számára is találni.

Ezeken a tanfolyamokon 10-20 fős csoportokban naponként 6-8 órás kurzusokra kerül sor. Némely tanfolyamhoz tartozik iskolalátogatás és mindig van egy-két nap kirándulás is.





Ezeket a pályázatokat egy évben háromszor lehet leadni. A legközelebbi határidő szeptember 16.

Pályázat előkészítésének első lépése, hogy az online katalógusból (http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/search.cfm) ki kell választania egy számodra érdekes tanfolyamot, majd utána egy pályázatot kell írnod, ami egy intenetes űrlap kitöltéséből áll. A pályázat megírása kb. 1-2 napi munka, de lehet, hogy 1-2 hétig is érlelődik a pontos szöveg.

Példaként idemásoltam egy angliai tanfolyam programját középsikolai történelem tanárok számára.

1.       Lecture & Discussion on the English Education System
2.       A Day visit to a secondary school. Observe History lessons and opportunity for discussion with teachers

3.       Lecture on the Teaching of History in British Secondary Schools and Group Discussion comparing the teaching of History in the different countries represented – curriculum, materials, methods, standards, assessment, national education policies, etc. – with a British History teacher
4.       Introduction to C.L.I.L. (Content and Language Integrated Learning) – focusing on History
Workshop on Inclusivity: Ideas for Including and Motivating all types of learner: techniques and tasks to use with mother tongue texts in History lessons
5.       Day visit to London. Tour of the Houses of Parliament. Visit The Imperial War Museum or Victoria & Albert Museum or British Museum or The Royal Observatory and Queen’s House Greenwich
6.       Day Visit to Winchester – ancient Capital of England
7.       Visit to the New Forest National Park with historical tour of Buckler’s Hard
Egy másik, Máltán megrendezendő tanfolyam programja, ami az emberi jogok tanításával foglalkozik:
1.       Day 1 The European Convention of Human Rights. Human Rights Education: relevance, importance and theoretical background. Workshop: Sensitizing children on Human Rights. School Visit – good practice examples
2.       Day 2 Human Rights Education as part of the formal and the non-formal curriculum. Workshop: Principles and values in working with children. School Visit – good practice examples
3.       Day 3 Developing a school/inter-school project on Human Rights Education. Overcoming constraints in the organization of a project. Workshop: Project management. School Visit – good practice examples
4.       Day 4 Resources on Human Rights Education. Communication strategies. Workshop: Educating children in Human Rights. School Visit – good practice examples
5.       Day 5 Conclusion of the course. Workshop: Overcoming obstacles in implementing Human Rights Education in schools. School Visit – good practice examples

Egy prágai tanfolyam programja, ami probléma alapú oktatással (PBL) foglakozik.

Course Overview – 1 hour
Module 1 – Introduction to Problem Based Learning 2 hours
Module 2 – Teachers and Facilitators 30 minutes
Module 3 – Structured PBL Example 1 hour
Module 4 – Guided PBL Example 1 hour
Module 5 – Open PBL Example 1 hour
Module 6 – Survival Course in IT 1 hour
Module 7 – Learning Outcomes and Assessment 1 hour
Module 8 – Open and Closed Questions 1 hour
Module 9 – Problem Solving 1 hour
Module 10 – Presenting Arguments 1 hour
Module 11 – Student Collaboration 1 hour 30 minutes
Module 12 – Critical and Creative Skills 3 hours
Module 13 – Problem Presentation 1 hour
Module 14 – Cross-curricular Projects 1 hour
Module 15 – Helping New Students 1 hour 30 minutes
Module 16 – PBL Workshop 3 hours
Final Presentation 3 hours 30 minutes

Angol nyelvű képzéseket választottam, mivel azt értem miről van szó, de vannak német, francia nyelvű tanfolyamok is.

Kétszer vettem részt Comenius szakmai továbbképzésen. Mindkettő nagyon hasznos volt. Családoknál volt a szállás, és minden nap 6-8 órás tanfolyamra került sor. Ezenkívül többször volt kulturális program, ill. 2-3 nap kirándulás a környéken.

A Comenius pályázatnak van egy olyan lehetősége is, hogy iskolák közötti együttműködésre lehet pályázni.
Itt kell egy érdekes téma és 2-3 iskola, akikkel együttműködni szeretnénk. Ennek keretében főleg mindenkineka a saját iskolájában kell dolgozni közös projekteken, de vannak csere utazások is  az iskolák között, amire kapunk támogatást. A mi iskolánknak még nem volt ilyen programja. Egyszer beadtunk egy pályázatot, de az nem sikerült. Lehetne újra próbálkozni. Ezt egy évben egyszer, valamikor januárban lehet leadni.

Pestalozzi pályázat

Egy másik fajta pályázati lehetőség a Pestalozzi ösztöndíjak.





Egyik fajtája a Pestalozzi ösztöndíjaknak a szemináriumok, amik 5 naposak. (http://www.tpf.hu/pages/content/index.php?page_id=273)  

Idén a németországi Bad Wild-Bad-ban voltam egy ilyen képzésen. Ez egy nagyon szép üdülő város a Fekete erdőben és kitűnő kürülményeket biztosítanak a résztvevőknek.



Itt általában több a résztvevő, mint a Comenius tanfolyamokon, és törekszenek arra, hogy minél több ország képviselje magát. Tapasztalatom szerint amellett, hogy volt egy konkrét téma, amiről 2-3 nap volt szó, leginkább a tanárok, iskolák és országok közötti kapcsolatok kialakítása és javítása volt a cél. A program szervezője az Európa Tanács. Remek lehetőség ez is a tapasztalatcserére, illetve kapcsolatfelvételre más iskolákkal, és nem utolsó sorban a nyelvtudás fejlesztésére.
Ezekre a szemináriumokra bármilyen szakos tanár jelentkezhet. A használt nyelvek angol, német, francia.
Két példa ilyen szemináriumok programjára.

History and cultural heritage - understanding identity and the modern world

a.       To explore the development of the teaching of history as a means of promotingidentity and understanding;
b.      To analyse the benefits of addressing local, as well as European and international history, with the ability of history to enhance the understanding of different cultures/beliefs. 
c.       To explore where history is shared, as well as unique, for particular countries and how this can affect cultural outlook
d.      To look at the way history can teach pupils about understanding the modern world, and how this understanding can influence the future;
e.      To use history to help understand and engage with different generations and wider community;
f.        To discover how different cultural heritage can enhance the learning of history
g.       To explore how to teach the ‘big picture’ in history – how to establish context and inter-related events over a long period of time.
h.      To provide opportunities for learning partnerships through school linking trans-nationally where different perspectives could enhance learning.

Teaching about the Holocaust: integration of site visits in the pedagogical work (Képzés Lengyelországban.)

  1. provide teachers and educators with the history of the largest German Nazi death camp
  2. introduce issues concerning the symbolism, memory and commemoration of Auschwitz
  3. integrate site visits in the pedagogical work:
    -          discuss various aspects of education at the authentic Holocaust-related memorial sites 
    -          prepare visits that teachers and educators will organise for their classes
    -          have a better knowledge on how to prepare lessons on the subject of the Holocaust
    -          reflect on how to integrate site visits into civic and human rights education
  4. share experiences on project(s) for the implementation of the “Day of Remembrance”, exchange views and ideas
  5. create networks of teachers and educators concerned about the Holocaust education
  6. broaden teachers’ knowledge on the history of Polish Jews
 
Ezekre a képzésekre már nem lehet pályázni, nyár vége volt a határidő, de hasonlóak lesznek valószínűleg tavasszal is, amikre ősszel kell beküldeni a pályázatot.

Itt a Comenius pályázatokhoz hasonlóan ki kell választani a képzést, és egy pályázatot kell írni, melyben meg kell indokolni, hogy miért fogja a munkánkat jobbá tenni, ha résztveszünk a tanfolyamon.

Van egy másik fajta Pestalozzi ösztöndíj, ami már egy komolyabb munkát igényel, 12-18 hónapos projektbe kapcsolódhatunk be. Oktatási anyagokat kell kidolgozni, azokat kipróbálni, és a tapasztalatokat leszűrni. 120-150 órás munkát várnak el a pályázóktól. Két utazási lehetőség jár ezzel az ösztöndíjjal, az egyiken megtervezik a munkát, a másik alkalommal pedig a tapasztalatokat elmondják egymásnak. (http://www.coe.int/t/dg4/education/pestalozzi/Activities/modules_en.asp)

A www.tka.hu oldalon található még egy  módszertani ötletgyűjtemény. http://www.tpf.hu/pages/idea/index.php?page_id=375 Több mint 500  ötlet közül lehet válogatni.
 
Publikálta: Csaba Zsolt
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium