BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Infotár
Internethasználat előnyei, veszélyei - tanácsok felsős diákok szüleinek
2012.01.11.
A mai 11-14 évesek szülei még éppen az a generáció (30-40-es éveikben járók), akik valószínűleg nem tanultak informatikát az iskolában. Ebből adódóan vagy érdeklődnek a téma iránt és önszorgalomból elsajátítanak bizonyos ismereteket (esetleg a munkájuk miatt), vagy teljesen idegen a számukra. Ezzel szemben a mai fiatalok számára a számítógép már teljesen természetes része az életnek. Ez a generációs konfliktus sok probléma forrása lehet.
Azok a szülők, akik számára a számítógép és az internet a gonosz szinonimája, hamar elveszítheti gyermekével az őszinte kommunikációt a témával kapcsolatban. A gyermek bűnösnek érezheti magát annak ellenére is, hogy bűnt követne el (pl. prezentációkészítéshez gyűjt anyagot), mert a családi szocializációból hiányzik az új technológia, kommunikáció elfogadása.

A félig-meddig tájékozott szülők, akik csak hírek olvasására, e-mail küldésre használják az internetet, gyakran ugyanezt feltételezik serdülő gyermekükről is. A tapasztalat szerint azonban sokszor olyan weboldalakat, programokat használnak az ifjak, amiről a szülők még nem is hallottak. Ráadásul a szülő elől könnyűszerrel el is tudják titkolni, merre jártak (pl. privát böngészési mód), ezért nem tanácsos a fiatalokat magukra hagyni számítógépezés közben.

Azt javaslom, gyakran beszéljenek a szülők gyermekükkel, hogy ismerjék internetezési szokásait. A szülő által torznak, értéktelennek ítélt szokásokról nem feltétlenül a kategorikus tiltással lehet leszoktatni. Ekkor ugyanis fennáll a veszélye, hogy a gyermek titokban fogja folytatni a nem kívánt tevékenységet. Inkább jól utána kell nézni az új hóbortoknak és érvekkel meggyőzni a fiatalt, hogy miért nem áldás számára. Konkrét ötletek:

Facebook: célja, hogy bizonyos információt tudassak a világgal (vagy jobb esetben csak az ismerősökkel). Gyakran személyes érzelmeket, gondolatokat osztanak meg az emberek nemritkán több száz emberrel! Ez egy alapvető probléma. Az ember baráti köre nem bír több száz fős lenni. Akivel maximum köszönő viszonyban vagyok, azzal miért akarjak megosztani információkat? Egy cég, egy közösség, vagy akár egy egyház esetében a közlési motiváció érthető. Elsősorban idegeneket akar megszólítani, üzenetet akar átadni. Ha engedi is egy szülő gyerekének a facebook használatát – informatika tanárként nem javaslom - , várja el tőle, hogy csak valóban közeli ismerősöket vegyen fel, ne közöljön bizalmas információt és bármit, amit feltölt, csak az ismerősei láthassák.

Chat, Skype: a telefonhoz, e-mailhez képest sokkal felületesebbek a kommunikáció ezen formái. Munkakapcsolatban igen hasznos eszköz lehet, de az osztálytársak éjjelbe nyúló, parttalan csevegésének nincs semmi haszna. Elveszi az időt, sekélyessé teszi a kommunikációt. Sokszor a „face to face” beszélgetés kárára van: az iskolában nem is szólnak egymáshoz, de este órákig chat-elnek. A személytelenség felszabadíthat olyan gátlásokat is, amiknek nem kellene áttörniük.

Honlapok: a legnagyobb veszélyt talán a pornográf és erőszakos tartalmak hordozzák.  A szándékos látogatás mellett gyakran előfordul, hogy egy ártatlan keresés eredménylistájába is bekerülnek ilyen honlapok, képek. Képkeresésnél cégszerű a Google „biztonságos keresés”szűrőjét mérsékeltre vagy szigorúra állítani. Anyaggyűjtésnél nem árt, ha a szülő odaül gyermeke mellé.

Online játékok: ennek sok válfaja van a műveltségi versenyektől a stratégiai játékokon át az „lőjünk szét mindenkit” típusú programokig. Kérdés, hogy mit és mennyi ideig engedünk a gyermeknek, ha engedünk egyáltalán. Ha engedjük időnként játszani, akkor semmiképpen ne engedjük agresszivitást erősítő programmal játszani. Az időkeretet pedig úgy szabjuk meg, hogy az ne menjen a tanulás, a család és egyéb kapcsolatok rovására.
Publikálta: Miskó Zoltán
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium