BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Infotár
A Saul fia, Kierkegaard és a holokauszt - figyelemreméltó elemzés
2016.03.17.
Balog Katalinnak, a newark-i Rutgers University docensének írását a New York Times blogrovata közölte az Oscar díj átvételének másnapján. A cikk néhány megállapítását kedvcsinálónak közüljük. A mellékletben a teljes cikk olvasható Kiss Eszter fordításában.
Leggyakrabban azért fordítunk hátat a szubjektivitásnak, hogy elmeneküljünk a fájdalom elől. A – magunk vagy mások – szenvedése talán elviselhetőbbé válik – remélhetjük –, ha eggyel hátrébb lépünk és objektíven, fogalmi szinten, elvonatkoztatva szemléljük. Amikor pedig valami olyan monumentális dologról van szó, mint a holokauszt, az ember elméje akaratlanul is eltompul, pusztán annak a nagyságától. Hogyan is lenne képes valaki átérezni az összes ember fájdalmát? Hogyan tudna valaki milliókkal együttérezni? Helyette maradnak a „tények”, a számok.
A Saul fia olyan módon közelíti meg ezt a sokkoló témát, amely egybecseng Kierkegaard felszólításával. A közönség nem kap teret arra, hogy eltávolodhasson Saul valóságától, vagy hogy átváltoztathassa azt egy szenvedésről, ártatlanságról vagy jóságról alkotott absztrakcióvá; a film nem általában a holokauszt történetét mutatja be, amellyel a néző könnyen elveszhetett volna a történelmi beszámolóban. Ez a film inkább azt teszi lehetővé a nézőnek, hogy érezze annak valóságát, érzékelje azokat a képeket és hangokat, amik létrehozzák a személyes élményt. Ily módon a film azt ábrázolja, amit a kritikusok szerint képtelenség visszaadni.
Ezt azzal éri el, hogy nem engedi a nézőt kiszabadulni; hogy, amennyire csak a képzelet számára lehetséges, megköveteli a részvételt a holokauszt élményében. Ahogy Kierkegaard írja Vagy-vagy című művében: az ember sokszor tudhat egy dolgot és elismerheti azt… mégis csak a mély belső mozzanatok, a szív leírhatatlan érzései azok, amik által először tudod azt, hogy amit eddig tudtál, hozzád tartozik… mert számodra csak az építő igazság jelenti az igazságot.
Ily módon a Saul fia művészet és filozófia is egyben: láthatóvá teszi a belső világot. A film halál- és pusztulásábrázolása eszünkbe juttatja, hogyan kell élni.
 
Csatolt fájlok:
Publikálta: Horváth András
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium