BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Diák
Milyennek kell lennie a jövő emberének? avagy néhány információ az egészséges életmódról
2012.02.23.
2012. február 17.-én Pajor István tartott előadást az egészséges életmódról a tízedikes osztályok számára.
Az évek során az ember sok tapasztalatra tesz szert. Én most a tapasztalataimat szeretném átadni nektek, mivel ti most életeteknek egy olyan szakaszában vagytok, amikor minden percben fontos döntések elé vagytok állítva. - mondta Pajor István.
Pajor István most 74 éves, átélte a Holokausztot. Három gyermeke van, nagyobbik fia: Pajor Tamás.  A sport rendkívüli segítséget nyújtott Pajor Istvánnak a nehéz időkben is. Hogy sporttevékenységeiből csak párat említsünk, versenyszerűen síelt, ötszörös magyar bajnok volt, e mellett fut, kerékpározik, úszik, teniszezik, 46 éves korától hegyet mászik (5-6000 méter magas hegyeket, a Cho Oyu 8200 méteres csúcsát a mely a földünk 6. legmagasabb csúcsa - 52 évesen mászta meg, oxigénpalack nélkül.), 63 éves korától snowboardozik, ebből a sportágból oktatói vizsgát is szerzett és öt éve motorozik.
Hiszünk abban, hogy Isten dicsőségébe fogunk kerülni a meghatározott időben. Azonban, most még itt élünk a földön, próbáljuk meg a lehető leghasznosabban eltölteni ezt az időszakot, úgy éljünk, hogy visszatekintve azt tudjuk mondani: Igen, valami történt, valamit alkottam életem során. Azonban ezt csak jó időbeosztással lehetséges! Tehát nem mindegy, hogy az ember milyen minőségű életet él itt a földön. –mondta Pajor István.
A fiatalkorban, az életnek ebben a szakaszában az a fontos, hogy értékeket gyűjtsünk és halmozzunk fel az elkövetkezendő időszakokra. Nem mindegy, hogy az ember milyen életminőséget választ magának.
Csak azzal, hogy az ember kilép az otthonából, máris rengeteg veszély leselkedik rá. Lehet például a környezeti szennyezésektől kezdve (levegő, víz, vegyszerek) vagy a hirdetéseken, rossz baráti társaságokon, filmeken, zenéken át az internetig és a média más eszközökéig, nem szólva az egyre divatosabb plázai életről. A világi élet önti ránk a szennyet. Oda jutottunk, hogy megszokottá vált „a minden áron megszerezni” felfogás is.
Tehát nekünk kell dönteni, hogy milyen életmódot választunk, és nagyon fontos, hogy minél fiatalabban meghozza az ember a jó döntést.
A fiatalkor sok tekintetben érzékeny időszak, az ember ilyenkor rendkívül érzékeny tud lenni jó és rossz külső behatásokra is. Ezért fontos, hogy az ember döntése minél eltökéltebb, és szilárdabb legyen. Kevesebb legyen a „kellemetlen kitérő”.  Ha egy mód van, fogadjuk el az idősebek tapasztalatát és ne mi kísérletezzünk megtapasztalni, megélni a rosszat, hibákat és bűnöket.
Három különböző életmódot szeretnék nektek felvázolni.- mondta Pajor István. Az első a hedonista életmód és buli, cigi, drog kultúrája, ami nagyon elterjedt manapság a fiatalok körében. A második egy kifelé forduló életmód, ami azt jelenti, hogy az ember úgy akar öltözködni, viselkedni, ahogy azt mások elvárják. Szépítkezés, másoknak megfelelés… Egy szóval egészségesnek látszani, de belül az üresség található.  Egészségesnek próbálja az ilyen ember mutatni magát, de valójában nem az. A harmadik életmód pedig, amire én is szeretnélek bátorítani titeket: az egészséges életmód. Ez az egyedüli értékes és hatékony életvezetés, amiben megtalálható a hosszútávú örömszerzés, a boldogság.
 
Mi jellemző az egészséges életmódra?
Először is, az élményekhez több féle módon is hozzá lehet jutni. Az egyik ilyen lehetőség a passzív élménygyűjtés, ezt meglehet oldani egyszerűen gombok nyomogatásával. Ilyenkor a csak nézni és hallgatni kell, azonban az ember nem dolgozik aktívan azért, hogy ismeretet, tapasztalatot szerezzen.
A másik módja: az aktív élménygyűjtés. Ilyen például az olvasás. Az ember megnézheti ugyanazt a művet filmen, és elolvashatja könyv formájában is. Azonban az biztos, hogy az emberi képzelet sokkal fantasztikusabb dolgokra képes, mint, amiket egy film a legelképesztőbb technikákkal képes létrehozni, a vászonra vetíteni.
Nagyon fontos a sport. Az ember úgy van kitalálva, hogy a mozgásszerveit üzemelje. Az izmoknak működniük kell, ha nem használjuk őket, sorvadnak, ha használjuk erősödnek. Köztes állapot nincs.
Egy héten háromszor harminc – negyven perc rendszeres sportolást, már érzékel szervezetünk. A sportolásnak van két fontos területe. Az egyik a ciklikus sport, amely a szív, tüdő, keringési rendszerünk edzettségét, hivatott fenntartani. Ilyenkor ugyanaz a mozdulatsor ismétlődik, ilyen pl: a futás, úszás, evezés, kerékpározás, télen sífutás, korcsolyázás. A másik fontos terület az olyan mozgás, ahol a végtagok, törzs izomcsoportjainak edzettségéért teszünk, tréningezünk és késztetjük az aktivitásra, (kondi terem súlyzós vagy gépek segítségével), de sokat tehetünk, akár egy reggeli tornával, fekvőtámasszal, felüléssel, törzsemeléssel, guggolással is, lehet szinten tartani, majd fokozatosan az ismétlési számmal fejleszteni.
 
Milyennek kell lennie a jövő emberének?
Véleményem szerint: interorientáltnak!  Manapság már kell minimum két nyelv ismerete, diploma, számítógép ismeret és sportos megjelenéssel, túlsúly nélkül. Feltétlen hogy valamelyik ciklikus sportban átlag feletti eredményességgel bírjunk (futás, úszás) Fontos az is, hogy társadalomépítő sportot is végezzünk, mint pl: a sízés, tenisz. Itt arra gondolok, hogy nagyon fontosak a kapcsolatok az élet minden területén, és például egy sikeres teniszmérkőzés összehozhat jó barátságokat, vagy akár munkalehetőségeket is.
Nagyon fontos mind ehhez a tudatos időbeosztás, és hogy legkevesebb legyen a lazaság, kedvező, az aktív pihenés idejének helyes megválasztása. –mondta a sportember. Fontos a megfelelő táplálkozás is.
Irányt adó legyen a megfelelő arányok betartása. 60 – 65 % szénhidrát, 20 – 25 % zsiradék, 10 – 15 % fehérje. A túlzott fehérje (hús) okozhat túlsúlyt.
Fontos: testsúlyunkért 75%-ban az étkezés a felelős!
 
Testünk fontosságára utaló igei gondolkozásra is szeretném figyelmeteket felhívni:
Az 1. Korintus 6/19 -20 -ben olvashatjuk, hogy a testünk a Szent Szellem temploma. Erre a templomra vigyázni kell és karban kell tartani.
Derek Princepedig így ír:  „Istennek tetsző dolog a szentlélek templomát a lehető legjobb állapotban tartani”
Joel Ostinismert amerikai prédikátor „aki helytelenül bánik testével, az ne várja el, hogy
TESTE Istentől rendelt tökéletes rendben fog működni”
 
A tanulás és a sportolás kitűnően kiegészítik egymást, azok kik sportolnak azok jobb vérellátással, agyi vérellátással is rendelkeznek! Ezért kik a sportban élen járnak a tanulmányi eredményük is szignifikánsan jobbak lesznek.
 
A rendszeres sportolással pl. futással a szervezet ENDORFINT termel ez egy olyan hormon, ami örömérzést, nyugalmat, kiegyensúlyozottságot idéz elő, így minden tevékenységedben hatékonyabb eredményesebb lehetsz! 
Publikálta: Diósy Anna
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium