BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Diák
Strasbourgban járt a Bornemisza gimnázium csapata
2016.10.25.
Iskolánk csapata még a 2015-2016-os tanévben nyerte meg azt az országos versenyt, melynek témája az Európai Unió volt, tétje pedig egy szűk egyhetes csoportos kiruccanás Strasbourgba, s részvétel az ottani Euroscola projektnapon az Európai Unió parlamentjének székházában. Ez az évente megrendezett projektnap tulajdonképpen az uniós jogalkotás, illetve parlamenti vita játékos végigvétele, melynek keretében az Unió minden tagországából érkezett nemzeti-nyertes diákcsoportok a parlamenti képviselők székeibe ülhetnek, s játszhatják azok szerepét –tüzetesebben tanulmányozva így az ott zajló munka rögös útvesztőit. Csapatunk nagy lelkesedéssel készült az útra, annak is roppant örülve, hogy nem csak az Unió intézményrendszerével ismerkedhetünk meg, hanem Franciaország kulturális adottságaival, történelmével, turisztikai sajátosságaival. Október 10-én indultunk a Liszt Ferenc repülőtérről. A Karlsruhe – Baden-Baden repülőtérre érkeztünk és innen bérelt busszal mentünk Strasbourgba. A szállás elfoglalása után bementünk a központba, ahol egy belvárosi sétára kerül sor. A második napon a Strasbourgtól 65 km-re levő Elzász gyöngyszemének tartott, Colmar városát tekintettük meg. Vonattal utaztunk ide a Vogézek lábához. A városnézés után felbuszoztunk a hegységbe, Kaysersbergbe, ahol patinás középkori házak között sétáltunk, majd felmentünk a város fölé emelkedő várromhoz, ahonnan jól belátni a környéket. A harmadik napon Strasbourg városának felfedezésére került sor, a város nevezetességeit tekintettük meg, a Grand Ille, „Petite France”, a történelmi belváros, a Császári Palota, az Operaház, a Rohan Palota került terítékre. Az Ill folyó szigetén található történelmi városmagot is körbe hajóztuk. A Rohan Palota múzeumait is bebarangolhattuk (az Archeológiai Múzeumot, az Iparművészeti és a Szépművészeti Múzeumot). A negyedik napon egész nap az Európai Parlamentben voltunk, a várva-várt Euroscola-programon. 8.30-kor megérkeztünk az Európai Parlament "Louise Weiss" épületébe, és áthaladtunk a biztonsági ellenőrző rendszeren. Ezek után ünnepélyesen fogadtak minket, kitűzőket kaptunk, s a többi uniós országból érkezett fiatallal és pedagógussal együtt reggeliztünk. Ezután a napi program bemutatására és magyarázatára került sor. Többnyelvű munkacsoportok alakultak, mi is szétszóródtunk ezekben, majd az Európai Parlament üléstermébe vonultunk. A hatalmas ülésteremben elfoglaltuk az európai képviselők helyeit, majd az üdvözlő beszéd után az Európai Parlament Igazgatói gazdag mozgóképes illusztrációval bemutatták nekünk az Európai Parlamentet és az Európai Uniót. Ezt követően a minden egyes tagországból érkezett diákdelegációk iskoláinak bemutatkozására került sor egy-egy tanulója révén. Iskolánkat Rácz Zsófia mutatta be nagyon színvonalas szónoklatában. A bemutatkozások után egy kérdőívet vettünk végig, gombnyomással választhattunk a lehetséges válaszok között, a kérdések pedig az unió jövőjét, jelenlegi működésének sarokpontjait vették górcső alá. A közös ebéd előtt közös csoportképeket készítettek rólunk. Délután indult az Euroscola-játék. A munkacsoportok összeültek a bizottsági termekben: a fiatalok eszmét cseréltek és megvitatták nézőpontjaikat a legfontosabb európai témákról, amelyekre már előzőleg felkészültek az iskoláikban. Maguk közül szóvivőt és írnokot is választottak. A napot az Európai Parlament üléstermében nyílt ülés, a munkacsoportokban kialakított beszámolók bemutatása zárta. Pénteken Strasbourgból busszal mentünk a Karlsruhe – Baden-Baden reptérre, ahonnan délután indult a járatunk Budapestre. Nagyon örültünk ennek a tartalmas, hasznos hétnek, amely életre szóló emlékkent fog megmaradni mindegyikünkben. Köszönet az iskolának, köszönet a győztes csapat tagjainak, Rácz Zsófiának, Hende Olivérnek, Kovács Bencének, Bogdán Mártának, és felkészítő tanáruknak, Magyary Enikőnek – köszönet! A parlamenti nap részleteit, a bevándorlási válság kapcsán kibontakozott vitát diákjaink és a parlament tisztségviselői között a következő fogalmazásban olvashatják.
Bornemiszás diákok az Európa Parlamentben – A vita
 
Reggel 8-ra megérkezett a Bornemiszás csoport a parlamentbe. Miután bevezettek az épületbe egy rövid tájékoztatást kaptunk arról, hogy miként fog lezajlani a program. Ezután a nagy ülésterembe vezették a diákokat, mindenkit aszerint, amilyen témából felkészült a napra. 9 órakor elkezdődött a program.
A miniparlament gyűlését a parlament informátora nyitotta meg – egy német származású férfi – aki a napnak a moderátora volt, vagyis ő vezette a vitákat. Bevezetésként bemutatta a parlament működését. A moderátornak volt három hölgyasszisztense akik szintén a parlament informálásával foglalkoznak. Miután a férfi bemutatta a parlament működését, a munkáját, hölgyaszisztensei is. Utána kipróbáltuk a szavazást, hogy hogyan működik, melyik gombokat kell megnyomnunk.Ez egy kis mókás része volt a programnak, de ez után jött 2 órás kérdés-válasz.
Bárki kérdezhetett bármiről. Voltak kérdések a nemrég aláírt Párizsi Egyezménnyel, Észak-Koreával, az EU nyelvhasználataival, Kínával és még egyéb témákkal kapcsolatban. 12.30-kor a csoportunkból Kázsmér Bence kapott lehetőséget a kérdezésre: "Kérdésem az illegális(!) bevándorlással kapcsolatos: Ha jól tudom Németországban jelenleg több mint félmillió illegális bevándorló tartózkodik. Az EU hogyan szeretné azt megoldani, hogy ezek az emberek kék kártyát kapjanak, állampolgárságot, valamint hogyan szeretné őket regisztrálni, ugyanis ezek az emberek nincsenek regisztrálva.". A kérdést megtapsolták, de érezhetően megfagyott a levegő a teremben. A moderátor felkérte az aszisztenseit, hogy válaszoljanak. A válasz annyi volt, hogy ez Németország problémája. Majd a kérdést elterelték és teljesen másról kezdtek el beszélni, majd a moderátor azt mondta, hogy ezt a témát eléggé kibeszéltük és csak az EU működésével kapcsolatban tegyünk kérdéseket. (Addig ez volt az első kérdés a bevándorlással kapcsolatban, és egyébként bármilyen EU-t érintő kérdést fel lehetett tenni.) Utána még kérdezett egy diák, majd 20 perccel a vége előtt elküldtek ebédelni mindenkit.
Még ebéd előtt odament Bencéhez egy német srác, aki azt mondta, hogy amiról Bence beszélt, azt náluk nem szabad kimondani. Majd Bence elbeszélgetett vele, hogy ő mindig kimondja azt, amit gondol, még akkor is, ha kellemetlen, és esetleg másnak sértő is lehet. Beszélt vele 15 percet és látszott, hogy tetszettek a srácnak azok a dolgok amiket Bence mondott.
Ebéd után a szekcióülésekkel folytatódott a nap, majd azok témáit tárgyalták a diákok a plenáris ülésen. A témák szóvivői a színpadon foglaltak helyet a moderátorokkal, a feltett fő kérdésekre válaszoltak, (például, hogy "korlátozhatjuk-e a szabadságot, ha a biztonság forog kockán?”), majd bárki tehetett fel kérdéseket. A negyedik téma Európa jövőjével kapcsolatos volt, hogy jót hoz a jövő vagy rosszat, fenntartható-e a fejlődés a jövőben? Ennél a kérdésnél egy lengyel fiatal felállt és azt mondta, hogy "ha lusta emberek akik csak segélyekből élnek, nem dolgoznak semmit és élvezik a hasznokat, amit az állam nekik tud nyújtani, például a migránsok, akkor nekünk miért kell őket integrálnunk?" A kérdést hallva a moderátor láthatóan felháborodott, egy gyors válasszal akarva ezt elintézni, ami szintén nem volt válasz. Ez után szavaztunk. Az eredmény 144 igennel szemben 129 tartózkodás és 179 nem. A nemek főleg a magyarok, lengyelek, szlovénok köréből jöttek. A szavazást hangosan és örömmel megtapsolták.
Miután lement a taps, a moderátor elkezdett beszélni: Én nem értem, hogy ti fiatalok miért vagytok ennyire buták. Nem értem, hogy miért hallgattok a vezetőitekre, teljesen fel vagyok háborodva, de ebben látszik a demokrácia szépsége, hogy ilyen kérdést ennyi butasággal le lehet szavazni." Majd ezek után folytatta beszédét, amelyben hazugságokat állított Magyarországról is. Azt állította, hogy mi magyarok nem engedünk be senkit, átlövünk a határunkon , hogy ne jöhessenek be. Ezek után elkezdte szidni Orbán Viktor miniszterelnököt, hogy teljesen abnormális az, hogy népszavazást kiírt a kvóta ellen, pedig Juncker is megmondta, hogy aki nem hajlandó migránsokat betelepíteni az nem méltó tagja az Uniónak. Gyakorlatilag meg akart alázni minket, magyarokat.
Ezután a kifakadás után jött az ötödik témakör: Migráció és integráció. Nagyon kemény téma volt, izzott a levegő. Mikor lehetett már kérdezni, Kalmár Dani és Kázsmér Bence írtak egy kérdést, amit Dani felolvasott, mert őt szólították fel: "A menekültek nem igazi menekültek mert ők már az első biztonságos országban letelepedhetnének, ami Törökország, Szaúd Arábia vagy Egyesült Arab Emírségek. Mindezek mellett az EU miért akarja mégis a migránsokat idehívni"? A kérdés után taps. A moderátor válaszolt szokásához híven, vagyis annyit mondott, hogy ez nem kérdés, hanem állásfoglalás, majd egy utolsó kérdésre adott lehetőséget. Körbenézett. Két jelentkező közül az egyik – csoportunkból Németh Ákos – talán magyarnak látszhatott, így kapta meg a szót vietnami származású diákunk Pam Kien Beni, aki felállt és kérdezett: Kérdésében megfogalmazta, hogy az iszlám dzsihád létezik és ezt nem veszik észre az európai vezetők, hanem mint nagy humanisták fogadják be őket, pedig ma már itt, Európában is sok helyen veszélyt fenyeget. A moderátor láthatóan ideges volt, majd a spanyol témafelelős diákot kérte fel válaszadásra. A gyerek nem tudott jól angolul és és csak annyit mondott, hogy ő nem ért ezzel egyet.Ezután szavaztunk és sajnos a több "igen" válasszal elfogadták a választ.
Még egy témakör volt a fiatalok munkavállalásával kapcsolatban, amit a plénum csendes egyetértésben leszavazott, mert sokan gondolják úgy, hogy egyre nehezebb jó munkát találni, és ez a későbbiekben is így lesz.
Fél hétkor pedig, miután bejátszották az EU himnuszát véget ért a program. Még kifele menet csináltunk egy képet a csoportról, majd emelt fővel távoztunk az Európai Unió parlamentjéből.
Az Európa Parlamentnek a napról szóló tudósításából, persze a számukra kényes részek kimaradtak.
https://youtu.be/pfJSjS7fqYA
Publikálta: Máté József
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium