BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Diák
Demokrácia. Játék?
2019.01.25.
A felkészülés már hetekkel a játék előtt elkezdődött: szorgalmasan kellett belekötnünk egy másik párt által benyújtott törvénymódosítási javaslatra, aminek mi eleget is tettünk; s mindeközben drága időnket nem szánva bifláztuk be az Országgyűlés működését ecsetelő paragrafusokat. Csipet-csapatunk azt a megbízatást is kapta, hogy a Házban koalíciós pártként segítse a kormánypárt munkáját; s közben kegyelmet nem ismerve vétózza (vagy – ha minden kötél szakad – szavazza meg) az ellenzék néhány módosítási javaslatát.
Miután néhány héten keresztül reggelente várva-vártuk (a postás mellett) azt a napot, amikor képviselőként róhatjuk az Országház folyosóit; elérkezett egy rideg csütörtöki napon a Nagy Nap. A naptárak így tehát 24.- ét írtak, amikor – Don-kanyarhoz hasonlítható fagyoskodás és néhány létszámbéli késés után – átléphettük saruinkkal az ország törvényhozó intézményének küszöbeit… ahol az idill rövid időre megszakadt, ugyanis egy kisebb biztonsági protokoll ellenőrzés után kellett konstatálnunk a tényt, hogy a legtöbb más oskolából érkezett jövevény már bőven szavazhatna az EU választásokon – akár megvoksoljuk a 16 éves kortól való szavazást, akár nem. Megrökönyödve, de törve nem foglaltunk helyet a Felsőház üléstermében, ahol utána rövid felkonferálás után megkezdődhetett a rendezvény első fázisa: az úgynevezett plenáris ülés.
Életünk első országgyűlési gyűlésén hamar átestünk a tűzkeresztségen: a felszólaláson. Pártunk (a Téli Menedék Fórum, továbbiakban: TMF) vezérszónokai és felszólaló képviselői hozták a színvonalat, és bár kevesen voltak; igyekeztek tartani a frontot. Annak ellenére, hogy voltak racionális észérvek mind a két oldalon (koalíció és az ellenzéki pártok), nem sok mindent sikerült elérni az első ülésen. Mivel nyugaton a helyzet nem változott, felkérték a frakciók képviselőit, hogy fáradjanak át más termekben, ahol immáron egy 20 fős bizottságban vehettek részt s egyszersmind vitathatták újra a plenáris ülésen elhangzottakat. Személy szerint azt mondhatom, hogy – bár törvénycsomagunk egy jelentős részét nem fogadták el – konszenzusra tudtunk jutni a kormánypárttal és az ellenzék egy jelentős hányadával. Ezután átcsoportosítottak bennünket egy másik ülésterembe, ahol zártkörű frakcióülésben tárgyalhattuk meg a mi és az ellenzék erősségeit és gyengeségeit; s azon igyekeztünk tanakodni, hogy milyen észérvekkel torpedózhatnánk meg az egész Országgyűlést javaslataink igazáról. Így egy körülbelül órás/másfél órás intermezzo után újra letáborozhattunk a nagy Ülésteremben. Itt volt a TAB (Törvényalkotó Bizottság) feladata, hogy hivatalának eleget téve megszavazza a módosított Alkotmányban azokat a pontokat, ahol minden fél közös érdeket vall, majd ezután a pártok voksukkal támogatták azt a végső, immáron 2. plenáris ülésen. Végül – de egyáltalán nem utolsó sorban – ezután sor került még egy humoros sajtótájékoztatóra, ami kellően lezárhatta a Demokráciajátékot.
(Így – a nap végére – az országgyűlésünk döntött arról, hogy a 16. életévét betöltött állampolgárok fakultatívan jelentkezhetnek egy előrehozott állampolgársági vizsgán… természetesen csak azután, miután részt vettek egy online kurzuson[1]és/vagy a 12. évfolyam állampolgársági tananyagának a 9.-re előrehozott 120 órát felölelő kurzus teljesítése után. A vizsga szóban és írásban történik; és a sikeresség érdekében legalább 60%-ra kell teljesíteni.)
Összességében frakciónk egy élményekben gazdag napot zárhatott; és ha legközelebb a Parlament grandiózus épületében járunk, nosztalgiázva fogunk visszatekinteni arra a napra, amikor képviselőként nyomogathattuk a szavazógombokat…

Írta: Szabó Miron 9A
 
Publikálta: Máté József
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium