BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Diák
Mit egyen a gyerek?
2011.06.16.
Tanácstalan mit egyen 1 és 3 év közötti gyermeke? Főzzön neki külön, vagy eheti azt, amit a család többi tagja? Illetve szeretné Ön megtudni, hogy mi elengedhetetlen és mi hanyagolható gyermeke étrendjében? Hogy megcukrozza-e még egyszer azt a tejbegrízt, vagy adjon még egy virslit gyermekének, ha követelőzik?
Sok szülő úgy érzi, teljesen egészséges ételeket ad gyermekeinek, pedig ez korántsem így van.  A Magyar Gyermekorvosok Társaságának tavalyi felméréséből kiderült, hogy az anyukák többsége magas só- és cukortartalmú ételt ad csemetéinek. Dr. Szabó László, a társaság elnöke hangsúlyozta, milyen káros a kis lurkóknak a felnőtt étrendre túl korán, és túl gyorsan áttérni. Csemeténk nem kicsi felnőtt, hanem gyermek, fejlődő szervezet. - hangsúlyozta. Nagyon fontos, hogy legyen átmenet az étrendben is az anyatej után.

Idén az 1-1,5 és a 2-3 éves gyermekek anyukáit kérdezték meg arról, hogy szerintük egészségesen táplálja-e gyermekeiket. Az adatok szerint a szülők 94 %-a törekszik arra, hogy megadja a fejlődéshez szükséges tápanyagokat kicsinyeinek. Zagyva Enikő , a kutatást vezető cég munkatársa  elmondta, hogy a széles körben végzett kutatások megkérdezettjeinek 62 %-a azt gondolja: „egy kis nasi senkinek sem árt”, 42 %-a szerint hozzátartozik a gyermek étrendjéhez, 92 %-a heti 2-3 alkalommal ad édességet a lurkóknak, 49 %-a pedig megpróbálja elhanyagolni azt.

Dr. Király Balázs gyermekorvos véleménye szerint a túl sok só magas vérnyomás kialakulásához vezethet, a töménytelen mennyiségű cukor pedig cukorbetegséget, elhízást, krónikus szív- és érrendszeri problémákat eredményezhet. Hangsúlyozta azt, hogy  a gyerek ebben az életkorban mit eszik döntően befolyásolja a későbbiekben, mind a tanulmányokban, mind a sportban elért teljesítményét. Véleménye szerint a rossz táplálkozási szokások miatt egy jó képességű gyermek, aki országos, nemzetközi hírű sportversenyeket is nyerhetne, éppen csak az iskolai csapat keretébe fog beférni, ugyanekkora kontraszt figyelhető meg a tanulmányok területén is.

Windisch Adrienne dietetikus azt is hozzátette, hogy a változatos étrend részeként elengedhetetlen a sok rost és ásványi anyag tartalmú táplálék. A kiegyensúlyozott táplálkozás része nem csak a zöldség, gyümölcs, vitaminok, hanem a megfelelő minőségű fehérje és szénhidrát fogyasztása is.

Főzzünk külön gyermekünknek? Merül fel a kérdés. Nem szükségszerű- mondta Windisch Adrienne.  A megoldás az, hogy főzzünk magunknak is egészségesebben. Amikor a család ebédje elkészül, mielőtt megsóznánk, megfűszereznénk az ételt, szedjünk ki egy kicsit gyermekünknek. Akkor nem fog reklamálni, ha látja, hogy az egész család ugyanazt eszi. Akkor van elégedetlenkedés, ha látja, hogy sült csirkét, hasáb burgonyát esznek többiek, neki meg maradtat a főzelék. A gyermek ételét semmiképpen ne szórjuk meg csípős fűszerekkel! Friss kaporral, petrezselyemmel, bazsalikommal megízesíthetjük. Kevés felvágottat, virslit adjunk a gyereknek, mivel nagyon magas a sótartalmuk. Az is fontos, hogy a cukrot ne helyettesítsük semmiféle édesítőszerrel, mert a lényeg, hogy a gyerek szervezetét ne szoktassuk rá a nagyon édes és a nagyon sós ételekre sem.

Írta: Kun Krisztina, Gönczi Barbara, Diósy Anna
Publikálta: Diósy Anna
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium