BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Diák
A partraszállók nyomában
2011.11.01.
Egy verőfényes Budapesti pénteken felzsúfolódtunk a kicsi buszra (mi= kb20 fiú+4 lány+4 tanár) és megkezdtük utunkat Nyugat-Franciaország felé Asztrián, Bajorországon, a Saar-vidéken és Elzász- Lotaringián át.

Első megállónk az első világháború egyik vérfürdőjánek vára volt, Fort de Vaux, Verdun.

A terület kívülről csupán egy nagy dombnak tűnik, azonban belül megtalálhatók az eredeti termek.

Valmy volt a következő állomásunk, ahol 1792 szeptember 20.-án a francia csapatok legyőzték a porosz-osztrák koalíció seregeit.

Első éjaszakánkat pedig Reims közelében, Champagne-ban töltöttük. A szemben levő domboldalon látszódott az az apátság ahol egy szerzetes feltalálta a pezsgőt. Amint felállítottuk a sátrakat leszakadt az ég, és nagy vihar kerekedett. Fő a jó időzítés!

Vasárnap Compiegne erdősségében meglátogattuk a két világháborúban is békekötésre használt vasúti kocsit.
Majd Rouen-ban álltunk meg, itt található Jeanne d’Arc tömlöcéül szolgáló toronyt is, és a városban a jelenlegi IMF vezető Christine Lagarde-nak is van háza.
Végül megérkeztünk Coutances- városába, ahonnan a helyi családok között szétosztottak minket. Ez volt az első éjszakánk rendes fedél alatt.

Ránk virradt 2011 június 6-ának reggele, ami a szövetséges partraszállás 67. Évfordulója.  Amerikai és francia katonák mellett több autentikus egyenruhába beöltözött francia és veterán katona járult a hatalmas katonai temetőbe és az emlékparkba. Itt alkalmam nyílt interjút készíteni egy veterán amerikai katonával, ami már a héten megjelent a Hetek közéleti hetilapban.
 Majd Pointe du Hoc szétbombázott partszakaszát látogattuk meg, ahol a Rangereknek meredek sziklafalon felmászva kellett elfoglalnia a területet. A 225 induló katonából a nap végére 50 harcképes katona maradt. Az ott harcoló katonák emlékének 1984-ben felállított emlékmű felavatásakor Ronald Reagan, akkori amerikai elnők mondott beszédet.

A napunkat Carentan városában található Dead Man’s Corner múzeumban fejeztük be. Carentan városának elfoglalása kulcsfontosságú volt, lévén, hogy a város fontos kereszteződés. Annak elfoglalásával a 101-es légideszant hadosztályt bízták meg.

Keddi napunkat a Caen városában található múzeum, a „Megbékélés emlékhelye“, ahol egy történlmi áttekintést láthatunk a 20.dik századról, sőt az épületben található a volt német főparancsnokság romjai.
Az 1415-ös Azincourt-is csata helyszíne ma már egy kuloricaföld, azonban egy oszlop emlékezteti az arra járókat, hogy V. Henrik angol király itt győzte le VI. Károlyí francia seregét. A csatát és annak történetét  Shakespeare V. Henrik című drámájában örökítette meg.

Másnap a Dinamó hadművelet helyszínét, Dunkerque partszakaszát látogattuk meg, ahonan 1940 májusában kimentették a teljes brit állományt és néhány francia és belga katonát a már megszállt Franciaországból.

Búcsút intettünk Franciaországnak és a Brüsszeltől délre található Waterloo-i csatateret  látogattuk meg Belgiumban. Napóleon 100 napos uralma végén itt szenvedett végleg vereséget az angol-porosz koalíciótól.
Bastogne városa volt a következő megállónk, amit 1944 kemény telében ugyancsak a 101-esek védtek, hogy megállítsák a németek ardenneki offenzíváját és ezzel Antwerpen kikötőjének elfoglalását és a szövetséges csapatok kettészakítását megakadályozzák. Ma itt egy emlékmű és egy múzeum emlékeztet az itt körbekerített ejtőernyősök hősiességére.
Röpke egy óra leforgása alatt átszeltük Luxemburot. A francia-német határon található Saarbrückeni kemping füves parkolójában sátrat vertünk.Így Franciaországban aludtunk, azonban Németországban virsliztünk és zuhanyoztunk.

Első utunk Németországban a Sinsheim-ben található repülő múzeumba vezetett. Itt rengeteg autó, motor, katonai jármű és természetesen repülő volt kiállítva.
Az estét Nürnberg festői óvárosának meglátogatásával töltöttük.

Másnap reggel pedig Nürnberg egy másik arcát is megmutatta nekünk. A város jelentős történelmi múltat tudhat maga mögött ( 1819 óta szabad birodalmi város, 1356 Német Aranybula kiadása, koronázási jelvények őrzése 1423-tól, vesztfáliai béke baráti vacsorája, Bajorország ipari központja) így a német nemzeti szocialiták 1920 évektől itt tartották a Pártnapokat majd a náci hatalomátvételt követően A Birodalmi Pártnapokat itt rendezték meg. Központi szerepet játszott a birodalomban, különösen a náci vallás és propaganda megerősítésében. A szövetségesek légereje különösen nagy kedvvel támadta. A diadalmenetekhez lépésnyire vágott kövekből kirakott utat pedig stílszerűen a szövetségesek használták a város elfoglalásakor. A háború után 1945 november 20. és 1946 október 1 között lezajlott per a fő háborús bűnösök pereként vált híressé. Őket szövetségesek stílszerűen a náci vallás kultuszközpontjában ítélték el támadó háborúk szervezése, béke, háborús-és emberiség ellen elkövetett bűncselekmények miatt. A vádlottak padján ült Göring, Hess és Ribentrop, Rosenberg a náci párt egyik ideológusa és Martin Bormann, Hitler titkára is. A nürnbergi pert ma már a civilizáció barbarizmus feletti ítéletekét emlegetik.

Utunk utolsó állomása már az osztrák Linz városa ami a német- Római birodalomban fontos kereskedelmi csomópont volt. Johannes Kepler csillagász itt élt és fedezte  fel az égitestek mozgását leíró harmadik törvényét. Batsányi János a jakobinus felkelés vezető személysége várfogsága után itt telepedett le, miután Magyarországra nem térhetett vissza. A városban töltötte Adolf Hitler gyermekéveinek és ifjúkorának jelentős részét, Realschuléba is itt járt. Jelentős újjáépítési tervei voltak kedvenc oztrák városával kapcsolatban, a Hermann Göring Műveket a város mellett építették fel, és a mauthauseni koncentrációs tábor is a közelben található. Hírhedt szülötte a városnak a gyerekkorát is itt töltő Adolf Eichmann.

Linzet elhagyva elindultunk Magyarország felé ahova péntek éjjel érkeztünk.
Az út tanulságainak feldolgozására kelltt egy kis idő. Sokat láttunk és még többet tanultunk. Kétlem, hogy bármelyikünk egy mondatban össze tudná foglalni az utat, nekem se sikerült. A hallottakat nemcsak történelem tanulmányaink során tudjuk feldolgozni, hanem világnézetünket és a történelem szemléletünket is tágította.  Nemcsak tanulni mentünk, hanem jelenlétünkkel adóztunk azon hősök emlékének akik életükkel és halálukkal Európát azzá tették ami.