BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Diák
Szabó Boglárka: Mi a közös egy hátsókerék meghajtású autóban és egy játékosban?
2012.12.01.
Milyen egy jó játékos? Miért van az hogy egyesek kevesebb tehetséggel többre viszik mint társaik? Vajon, jó játékosnak születni kell? Mit lehet elsajátítani, mennyire múlik rajtam hogy mi lesz belőlem? Ilyen és ezekhez hasonló kérdésekkel szeretnék a következőkben foglalkozni.
Rengeteg film szó erről a témáról, mégis nagyon kevesen gondolják komolyan végig, hogy miről is szólnak ezek a kérdések. Még kevesebben élik meg ezeket. Sokan állítják, hogy ezek csak mesék és lehetetlen dolgok.

Muhammad Ali a következőket állította a lehetetlenről:

„A lehetetlen csupán egy nagy szó, amellyel a kis emberek dobálóznak, mert számukra könnyebb egy készen kapott világban élni, mint felfedezni magunkban az erőt a változásra. A lehetetlen nem tény. Hanem vélemény. A lehetetlen nem kinyilvánítás. Hanem kihívás. A lehetetlen lehetőség. A lehetetlen múló pillanat. A lehetetlen nem létezik.”

Hogy ez igaz-e vagy sem, mindenkinek a maga tiszte eldönteni, az biztos viszont, hogy Ali sok lehetetlennek tűnő feladatot győzött le életében. Hogy jobban átlássuk a dolgot, szeretnék egy szimbólum rendszert, egy hasonlatot alkalmazni. Húzzunk párhuzamot egy autó és egy játékos között, vizsgáljuk meg mi miért felelős az autóban és ez vajon hogyan jelenik meg egy sportoló életében.

A KÉT HÁTSÓKERÉK
Az autó egyik legfontosabb kellékei a kerekei. Igazából ezek felelősek a haladásért és az egyensúlyért. Egy hátsókerék meghajtású kocsinál az első két kerék az irányért, a hátsó kettő pedig a meghajtásért felelős. Nézzük, mi lehet ez a négy dolog egy sportoló életében. Szerintem, az a két dolog, ami egy sportolónak biztosítja az előre haladást, a szorgalom és az alázat. Az a két erő pedig, ami helyes irányba tartja az élet pályáját a hit és az hogy milyen munkát végez. Vizsgáljuk meg őket egyesével. Alázat és szorgalom, ami a meghajtásért és a haladásért felelős. Mit jelent az alázat a sportban? Szerintem tanulékonyságot, rugalmasságot, és azt, hogy az ember mindig képes javítani, javulni mások tanácsai és kritikái által. Mindig kész, hogy tanuljon. Igazából ez az ego legyőzéséről szól.

A híres filozófus, Platón szerint:

„Legyőzni önmagunkat, barátom minden győzelem között az első és legszebb, viszont gyengének bizonyulni önmagunkkal szemben minden vereség között a legrútabb és leghitványabb. Ez pedig arra vall, hogy mindnyájunkban háború folyik.”

A büszkeség, felfuvalkodottság sosem előre visz, hanem hátráltat. Ezek ellentéte az alázat. Tiszteletet jelent a sport, a klubod, az edződ és a csapattársaid felé. A következő dolog a szorgalom, ami kulcsfontosságú az előre haladásban. Ezt egy példával hadd illusztráljam. Tegyük fel, hogy van egy búza magod és azt szeretnéd hogy még több legyen. Fogod, felásod a földet, megtrágyázod, hogy tápanyagban gazdag legyen és elülteted a magot. Mikor kikel ügyelsz arra, hogy elegendő napot és vizet kapjon és kigazolsz körülötte. A lényeg, hogy minden héten gondozod, óvod, ápolod. Az eredménye egy búzaszál lesz, egy búzakalász és tizenvalahányszor annyi mag, amennyit elültettél. Ha ezekkel a magokkal is ugyanezt csinálod, nem sokára egy marék magod lesz, aztán még több és több. Mi ennek a növekedésnek a kulcsa, Isten gondviselésén kívül? A te szorgalmad. Hogy, akár mi is történik, te locsolsz, kapálsz és gazolsz, hogy a magod ne vesszen kárba. Ugyanez van a sportban is, a kis magnyi tehetségedből, a szorgalmaddal nagy játékossá válhatsz. Persze, ez azért nem ilyen egyszerű, ez csak a hátsó két kerék volt.

A KÉT ELSŐKERÉK
Ahhoz, hogy az autó guruljon, négy kerék kell. Az első két kerék határozza meg hogy merre megy az autó. Munka és hit. Kezdjük a munkával, nem elég hogy valaki szorgalmas, az is nagyon fontos, hogy milyen munkát végez. A munkát két dolog határozza meg: a mennyisége és a minősége. Nem csak az a fontos hogy mennyit edzel, hanem az is hogy hogyan. Ha keményen, kitartóan edzel, előre fogsz haladni, ha flegma vagy és nem csinálod teljes erővel, a megmérettetésben sem fogsz tudni jól teljesíteni. „A munkát csak egy helyen előzi meg az eredmény, a szótárban.” A kitartó jó munkával nagyon sok mindent el lehet érni. „Nem az számít, hogy minek születik valaki, hanem az, hogy mivé nő fel.” A másik tényező, ami az irányításért felelős: a hit. Dolgozhatsz te akármennyit, rengeteget edzhetsz, de ha nem hiszel abban, hogy képes vagy a győzelemre, valószínűleg nem is fogsz győzni.

Walter D. Wintle ezt írja egy versében:
„Ha elhiszed, hogy legyőztek- legyőztek. Ha elhiszed, hogy nem mered- nem mered. Ha győzni akarsz, de azt hiszed, nem győzhetsz, Csak nem biztos, hogy nem te leszel a győztes. (...) Az élet csatáit nem mindig, Az erősebb, gyorsabb nyeri, És előbb-utóbb az győz, Aki, hogy győzhet, elhiszi.”

Hinned kell magadban, hinned kell a társaidban és az edződben. Ez meghatározza, hogy mire leszel képes, hogy merre megy az autód. Tehát ez az a négy dolog, ami a haladásért, fejlődésért felelős: alázat, szorgalom, a helyes munka és a hit.

A KÜLSŐSÉGEK: SZÍN, MÁRKA, RENDSZÁMTÁBLA
A kerekek után nézzük meg a többi külsőséget is. Mi az amit legelőször láttunk, amikor ránézzünk egy autóra? Egy fémvázat, aminek valamilyen színe van, látjuk, hogy milyen márkájú, és hogy mi a rendszáma. Ezek az első dolgok, amiket észlelünk. Ennek ellenére, nem tudjuk, hogy mire képes az autó, vagy, hogy hogy néz ki belülről. Ezek közül is a leglátványosabb a színe. Mi az első kérdésed, ha meghallod valakiről hogy focizott? Szerintem az, hogy: hol játszottál? Ha jön egy új csapattárs, a legtöbbször föltett kérdés: hol fociztál ez ezelőtt? A szín a sportoló esetében a klub, a nemzet, az ügy amit képvisel. Ez nagyon fontos, de van egy ennél is fontosabb dolog. A rendszámtábla. Miért? Mert ez egyedi. Sok zöld, piros, kék autó van, ahogy egy klubon belül is rengeteg játékos játszik. Mégis egy csapat egyénekből, jó esetben: egyéniségekből áll. A rendszámtábla a sportoló nevét, jelképezi. Csak egy van belőle. A név mögött a személyiség, eredmények és tettek vannak. Például, ha azt mondom, hogy Usain Bolt, akkor mindenkinek egy sikeres sprinter jut eszébe a világ- és olimpiai csúcsokkal. De ha azt mondom Zidane, hiába volt rendkívüli játékos, először mindenkinek az jut eszébe, hogy az utolsó meccsen olyat tett, amit nem kellett volna, és erről sok vicc is született. A következő dolog, amit az ember szemügyre vehet az autó márkája, ami egyben a minőségét és a stílusát is jelenti. De, ahogy az autóknál is lehet tuningolni, különböző extrákat beszerelni, hogy a minőségén, értékén javítsunk, így van ez a sportolóknál is. Az, hogy minek születtél, nem határozz meg teljesen. Nagyon sok mindenben igen, de nem százszázalékosan.
„A győztesek soha nem annak születnek, hanem azzá válnak.” „Nyújtsd mindig a legtöbbet! Ne elégedj meg azzal, ami vagy! Próbálj meg az lenni ami lehetnél!” -Dalnoki Jenő.

A BENZIN
Most, hogy megbeszéltünk mindent, amit kívülről láttunk, nézzük meg mit találunk az autón belül. Mi az, ami elengedhetetlen az autónál, ha használni akarjuk? A benzin. Benzin nélkül nem megy az autó, ez a hajtóerő, az üzemanyag. Mi az, ami egy sportolót hajt? Amiért nem hagyja abba, amiért képes lemondani sok mindenről és ami kitartásra ösztönzi? Szerintem, ez a sport szeretete, a szenvedély. Ez működteti az egész gépezetet. Ha, valaki nem szereti azt amit csinál. könnyen feladja az első nehézségeknél. A sport egyfajta életvitelt kíván, ami nehéz, mert sok lemondással és nagy fegyelemmel jár, és ezt csak az tudja sikeresen végig csinálni, aki szereti azt, amit csinál. Különben ez nem megy. De, ahogy a kocsiból is egy idő után elfogy az üzemanyag és újra kell tölteni így egy játékosnál is előfordul fáradság, fásultság vagy elkeseredettség. Tehát, elfogyott a benzin. Emiatt leáll a motor, ilyenkor meg kell nyugodni egy kicsit és újra kell tankolni. Hullámvölgyek mindenkinél vannak, hiszen emberek vagyunk. Ha nincsenek, az azt jelenti, hogy nem használod az autódat, de, aki dolgozik az elfárad és olykor hibázik is. A lényeg hogy üzemanyag nélkül nem jár a motor.

A MOTOR
És ezzel elérkeztünk az egyik központi dologhoz, a motorhoz. Ez az, ami legjobban meghatározza az autót. A motort pedig két tényező, hogy: mennyit fogyaszt és hogy milyen erős. A sportolót is így határozza meg a szíve, a kitartás és a győzni akarás. Például egy labdarúgónál nagyon fontos két dolog, a kondi és az erőnlét mint a motornál a lóerő és a fogyasztás. Szokták mondani, hogy a szívünk a legnagyobb izom tömegünk. Az hogy milyen kitartó valaki és milyen egyéniség lesz belőle mind a szívben dől el. A szív az ember középpontja minden értelemben. Vergilius egyszer ezt mondja: „Merni tudó szíveké a világ.”

A GÁZ, A KUPLUNG, A FÉK ÉS A BIZTONSÁGIÖV
A következő nagyon fontos dolog a három pedál: gáz, kuplung és a fék. Mind a háromnak nagyon fontos szerepe van az autó felépítésében és vezetésében. Kezdjük a gáz pedállal, amivel a gyorsulást, illetve a sebességet tudjuk szabályozni. Mi ad lendületet egy sportolónak? Mi az, ami többek között megkülönbözteti az amatőrt a profitól? A motiváció. Miért csinálod? Csak hobbi vagy annál sokkal több? Azt hogy milyen intenzitással csinálsz valamit, mennyire vagy képes tűrni és harcolni az azon múlik, hogy milyen a motivációd. Valaki azért csinálja mert egészséges akar lenni, valaki azért mert jó a társaság, valaki azért mert szereti, valaki pedig pénzért. Ez mindig személyre szabott és a legtöbb esettben nem tudatosan alakul ki. A következő érdekes kérdés a kuplung. Mire való a kocsiban? Váltásra, nagyobb esetleg kisebb sebességre. Egy ember, hogy tud váltani, hogyan tud változtatni? Mi teszi az embert képessé a változásra? Szerintem az akarat. Arany János egyik versében ezt írja:

„Előtted a küzdés, előtted a pálya, Az erőtlen csügged, az erős megállja. És tudod: az első micsoda?-Akarat, Mely előbb vagy utóbb, de borostyánt arat.”

De igazából mi is pontosan az akarat, egy internetes lexikonból ezt bogarásztam ki: „Lelki jelenség, amely az ember cselekedeteit befolyásolja. Megjelenhet serkentő vagy gátló formában (kényszeríthetjük magunkat valamilyen tevékenységre vagy visszatarthatjuk magunkat valamilyen cselekedettől). A akarat specifikusan emberi szerzemény, kiindulópontját a vágyak alkotják. Az akarat működése együtt jár a vágyak közötti tudatos válogatással. (Ellentétben a spontán cselekvéssel.) Az akarati cselekvésre jellemző: a) a cél előzetes ismerete; b) a cél felé való törekvés; c) a cselekvési módoknak és a különböző cselekvések lehetséges következményeinek számbavétele; d) az előzőek mérlegelése és a döntés, majd e) a cselekvés megvalósítása. Az akarat nem velünk született képesség, hanem fokozatosan fejlődik ki születésünktől kezdve és szorosan összefonódik az érzelmi és az értelmi élettel.” Két dolgot emelnék ki ebből a megfogalmazásból, ahhoz hogy az akarat működjön, szükségünk van célokra, álmokra, vágyakra. A másik dolog amit kiemelnék, az az hogy ez nem egy velünk született képesség, el lehet sajátítani, lehet fejleszteni. Victor Hugo ezt mondja: „Az emberekből általában nem az erő hiányzik hanem az akarat.” Van még egy pedál, a fék. A fék pedál is és a biztonsági öv is, többek közt a biztonságunkért felelős. De előfordulhat olyan is, hogy ezeknek a rossz időben való használata okozza a balesetet. Egy autós mikor balesetet szenved vagy: rosszul fékez vagy nem fékez. Ugyanígy, a biztonsági öv általában megmenti az ember az életét, néha azonban az menti meg, hogy nem használja. Szerintem, ez a fékrendszer a sportoló életében az izgalmat, feszültséget jelképezi egy-egy megmérettetés előtt. Vagy segít, vagy blokkol és hátráltat a teljesítésben. Ezt mindenkinek egyénileg kell megtanulnia kezelni és megtalálni a határt az izgalom és a bénító félelem között.

A KORMÁNY
A következő elengedhetetlen dolog, a kormány. Igazából, itt dőlnek el a dolgok. A döntések a kormánynál születnek. A kormány az agynak fel meg, ha a hasonlatunknál maradunk. A legtöbb dolog fejben dől el. Szerintem, az embernek két központja van: a szíve és az elméje. A szív az erőmű, az agy pedig a vezérlő terem. Ezért fontos, hogy az ember hite honnan származik, mert ha csak fejben hisz, mivel az agy logikusan gondolkodik a nehézségeknél könnyen feladja. De, ha valamit szívből hiszel, képes vagy a nehézségek árán is ragaszkodni a célodhoz, mert az erő a szívből származik. Ez csak egy személyes vélemény, de szerintem sok esetben a szívben születnek az álmok, az elmében pedig a gátak, hogy miért nem tudod megcsinálni. Mert, ha körülményeket vizsgáljuk, sokszor tényleg nincs esélyünk, a kérdés az, hogy ilyenkor elszenvedők leszünk-e vagy megtaláljuk az erőt a változtatásra. Ezért lesz az ember elméje csatatér, mert itt ütköznek az álmok, célok és a realitás. Ezek a dolgok azon múlnak, hogy mi zajlik le a fejünkben, mert az a kormány.

AZ ABLAK, A SZÉLVÉDŐ, AZ ABLAKMOSÓ ÉS A TÜKRÖK
Ha ezek a területek mind rendben vannak, akkor már jók vagyunk, halad az autónk és tudjuk irányítani is. De ahhoz, hogy baleset nélkül, zökkenő mentesen elérjük a célunkat, tudnunk kell az úton tájékozódni. Ebben segítenek az ablakok, a szélvédő, ablakmosó és a tükrök. Fontos, hogy lássuk az utat, hogy hogyan jutunk el a célunkig. Tehát, fontos a tervezés, a tudatosság a felkészülésben. Ha, valaki tudatosan dolgozik sokkal könnyebben elviseli a nehézségeket, mert tudja mit miért csinál. Ahogy a szélvédő is gyakran bekoszolódik, akár belülről akár kívülről, úgy a látásunk is és az önértékelésünk is gyakran homályos lesz. Ezért nagyon fontos a helyes önkritika, önértékelés, hogy mindig tisztán lássunk. A következősegéd eszközök a tükrök, amik segítenek a teljes tájékozódásban. Megmutatják, hogy mi van mögöttünk és mellettünk. Ilyenek a rutinosabb játékosok, csapattársak, az edző tanácsai, kritikái, amik segítenek, hogy a helyes sávban maradj.

A LENGÉSCSILLAPÍTÓK
Ha a fociról beszélünk fontos megemlítenünk hogy ez egy csapat sport. Ahogy már említettem a csapat egyénekből áll és jó esetben egyéniségekből, ezért elkerülhetetlenek a súrlódások, viszályok egy csapaton belül. Tehát fontos, hogy az emberben legyenek beépített lengéscsillapítók hogy jó csapatjátékos legyen az illető. Egy csapat nem attól lesz sikeres, hogy mindenki jóba van mindenkivel. A lényeg az, hogy legyen közös cél és ezért egységesen tudjanak küzdeni.
Arany János ezt így fogalmazza meg:
„Útjaink százfelé válnak, De szívünk egy célért dobog, Nekivágunk a küzdelmes mának, És épít karunk egy szebb holnapot.”
Fontos: lehetsz te akármilyen tehetség egyedül, nem tudod megnyerni a bajnokságot, egy csatát talán de háborút soha.
„A tehetség nyeri a meccset, de a csapatmunka és az értelem nyeri a bajnokságot.” -Michael Jordan.
A KRESSZ Ha már tudunk haladni, tudjuk a járművet irányítani és tájékozódni is tudunk az már fél siker. De ott vannak még a szabályok, amiket be kell tartani: a vezetésben ez a KRESZ, a sportban ezek a játékszabályok. Ha nem csak pillanatnyi sikert akarsz elérni, akkor, ezeket a szabályokat be kell tartanod. Ahogy a vezetésben is egyfolytában alkalmazkodnod kell a többi sofőrhöz, úgy a futball is az alkalmazkodásról szól. Folyton döntéseket kell hozni, ahogy a vezetésben is: mikor váltsál sávot, előzzél-e vagy nem, átférsz-e ezen a sárgán vagy nem és ehhez hasonlók.
Egy görög filozófus (Xenophón) ezt mondta: „Gyakran nem is az emberekkel, hanem a körülményekkel kell megküzdenünk.”

AZ ÚTVONALTERVEZŐ, azaz az edzővel való együttműködési típusok
Ha a játékos szemszögéből vizsgáljuk a dolgokat van egy valami inkább valaki akit nem felejthetünk ki a felsorolásból: az edző. Persze itt két ember kapcsolatáról van szó úgy hogy ez nagyon személyre szabott, én még is megpróbálnám három kategóriába sorolni ezt az együttműködést. Az első ilyen csoportnak azt a nevet adnám hogy GPS effektus, hogy passzoljon a hasonlatunkhoz. Az edző megmondja, hogy mit csinálj, te hiszel neki és vagy engedelmeskedsz vagy felülbírálod. A következő szint már személyesebb, beszélgetnek, megvitatják a dolgokat. Olyan mintha valaki az anyósülésben ülne. És van, amikor az edző olyan, mint az autónak a tervező. Pontosan tudja, mire képes játékosa, tudja mik a gyengéi és erősségei. Ilyen például, mikor egy edző kiskora óta nevel egy játékost és fokozatosan felépíti, ilyenkor, általában együtt tűzik ki a célokat is. Persze az emberi kapcsolatokat nem lehet kategóriákba sorolni, csak nagyon általánosan. Minden embernek megvan a saját elképzelése, igénye és ezeket tiszteletben kell tartani. A különböző tengelyekbe, meg ékszíjakba most nem mennék bele, őszintén szólva nem is értek hozzájuk. Úgy gondolom, hogy ennyi hasonlattal jól lehetett érzékeltetni, hogy milyen tényezők is állnak egy sikeres életpálya mögött. A nagy játékosoknál mindig megfigyelhető, hogy van egy fajta játékstílusuk a pályán, ahogy az autóknak is. Az is fontos, hogy tisztán tartsd az autódat, hogy bárki száll be, élvezhesse az utazást veled. De persze, ezek a dolgok nem különíthetők el egymástól, minden összefügg valamilyen szinten mindennel, de mégis szerintem ha valaki fegyelmezett életet él, rendet tud tartani. Nem könnyű, de cserébe erős egyéniségek leszünk, akik egy idő után nem segítséget kérnek, hanem adnak. Emberek leszünk.

Végső soron szeretném leírni Ruyard Kipling: Ha, című versét ami szintén a fentebb leírtakról szól.

HA
Ha nem veszted fejed, mikor zavar van,
s fejvesztve téged gáncsol vak, süket,
ha kétkednek benned, s bízol magadban,
de érted az ő kétkedésüket,
ha várni tudsz és várni sose fáradsz,
és hazugok közt se hazug a szád,
ha gyűlölnek, s gyűlölségtől nem áradsz,
s mégsem papolsz, mint bölcs-kegyes galád,

ha álmodol - s nem zsarnokod az álmod,
gondolkodol - s becsülöd a valót,
ha a Sikert, Kudarcot bátran állod,
s úgy nézed őket, mint két rongy csalót,
ha elbírod, hogy igazad örökre
maszlag gyanánt használják a gazok,
s életműved, mi ott van összetörve,
silány anyagból építsék azok,

ha mind, amit csak nyertél, egy halomban,
van merszed egy kártyára tenni föl,
s ha vesztesz és elkezded újra, nyomban,
nem is beszélsz a veszteség felől,
ha paskolod izmod, inad a célhoz,
és szíved is, mely nem a hajdani,
mégis kitartasz, bár mi sem acéloz,
csak Akaratod int: "Kitartani",

ha szólsz a néphez, s tisztesség a vérted,
királyokkal jársz, s józan az eszed,
ha ellenség, de jóbarát se sérthet,
s mindenki számol egy kicsit veled,
ha a komor perc hatvan pillanatja
egy távfutás neked s te futsz vígan,
tiéd a Föld és minden, ami rajta,
és - ami több - ember leszel, fiam.
Publikálta: Diósy Anna
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium