BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Tanórán kívül
Ásványtani kirándulások
2016.11.10.
A Száva utcai általános iskola ásványtan szakkörének őszi gyűjtőútjai.
Az ásványtan szakkörösökkel az ősz folyamán eddig két olyan lelőhelyet kerestünk fel, amelyek a magyar ásványgyűjtők számára már jól ismertek. Szeptember 24-én a budai Róka-hegy felhagyott kőfejtőjébe látogatottunk. A sziklamászók, túrázók által is kedvelt helyen több hévizes barlang és hasadék nyomán kutakodtunk a sziklák alatti kőfolyásokban, törmelékekben. Mivel szigorúan védett terület, a sziklafal bontása szigorúan tilos, de nincs is rá szükség, mert kitartó keresgéléssel szép darabokat találhatunk kalcitból, baritból, goethitből, piritből, borsókőből. A szép kilátás és  a jól kiépített geológiai tanösvény, piknikezésre kiépített bányaudvar családi kikapcsolódásra is alkalmassá teszi a helyet.
Október 8-án Bajna mellett egy korábban barnaszénbányaként működött külfejtést látogattunk meg. A barnaszén rétegek ugyan a ’80-as években elfogytak, de a megmaradt agyagban számtalan méretben és formában megtalálható gipszkristályt gyűjthettünk. Találtunk még kalcitot, és a Szent László pénzeként emlegetett nummulites nevű ősmaradványt, amelynek ez a bajnai különösen gazdag lelőhelye. A sikeres gyűjtés eredménye: a gyűjtőzacskókat gipszrózsák és ősmaradványok töltötték meg.