BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tanórán kívül
SPACES, azaz a Bornemisza Gimnázium speciális űrprogramja!
2015.12.01.
Beszámoló a budapesti diáktalálkozóról.
Tavaly óta kapcsolatban állunk két külföldi gimnáziummal az Erasmus + programnak köszönhetően. Az űr, amelyet a program betölt, teljes mértékben interperszonális és interdiszciplináris, azaz tökéletesen tudományos, mégpedig tekintet nélkül az úgynevezett reál és humán tudományokra, és nagy hangsúlyt helyez a személyes kapcsolatokra.

A program idén érkezett el Budapestre, München és a Garda-tó partján található Riva érintésével, most tehát valóban az egész iskola részt vett vendéglátóként.

Nagy öröm, hogy egy ilyen gyönyörű épületbe vezethettük már be a vendégeinket, akiket sikerült is kellőképpen lenyűgözni. Az olasz, német és a magyar csapat diákjai, nagyjából 15-15 fő iskolánként, egy online újság létrehozásán fáradozott négy napon keresztül, a transzhumanizmus témájában. Az eredményt bárki láthatja, ha rákattint az alábbi linkre: https://transhumanismnews.wordpress.com/

Mivel újságról volt szó, hétfő reggel a Hetek szerkesztőségében vártuk a számos tanár által kísért csoportokat. A tanárok között akadt matematika, filozófia, biológia, fizika és irodalom szakos egyaránt, és főként angolul kommunikáltunk egymással. Egy nagyon felkészült stáb várt minket az újságírás alapjainak gyorstalpaló elsajátításához: Lukács Ibolya külpolitikai szerkesztő, Somorjai László fotós és képszerkesztő, Morvay Péter, a Vigyázó blog szerkesztője, és Kánai András, aki a transzhumanizmus terén szakértő. Mind a szerkesztőség épülete, mind a felkészültségük igen pozitív benyomást gyakorolt a vendégeinkre, az előadók pedig a több órán át kitartó figyelmet értékelték. Ebben egyébként már megfigyelhető voltak a kulturális különbségek, voltak, akik maximalizálni igyekeztek a tudás terén megszerezhető hasznot, és voltak, akiknél a megúszás dominált, kit mire neveltek, illetve személyesen mire törekedett. A csarnok éttermében ebéddel vártak minket.

Délután a fiatalok egy robottechnikával foglakozó céget látogattak meg. Külön érdekesség volt, hogy gimnáziumunk volt tanítványa, Farkas Benedek, tanította a diákokat robot programozásra .
A gimnazisták számára hatalmas előrelépést jelentett a MTA új kutatási központjában tett látogatás is, valamint Ábrahám Hajnalka előadása a Száva utcában, aki egyetemista tanítványait hagyta ott a kedvükért egy napra a pécsi tudományegyetemen.

A magyar diákcsapat mindeközben arról is gondoskodott, hogy a programba városnézést is beiktasson, amit ők maguk vezettek diáktársaik számára, ami nem nélkülözte az őszinte patriotizmust sem. Ugyanilyen lelkesedéssel, és immár érvelési technikákkal is gazdagodva folytattak beszélgetéseket a kortársaikkal hitről, Bibliáról is, ez a téma természetesen a tanárok között is előkerült.

Az újság közben hosszú órák közös erőfeszítéseinek köszönhetően elkészült a Száva utcai informatika termek számítógépein, a budapesti projekt ezzel megvalósult.

A következő állomás Dortmund lesz, ahol az űrt lakhatósági szempontból vizsgálja majd a következő csoport és ezzel kapcsolatban valósít meg egy projekt munkát. Az olasz, német és magyar diákok együttműködését nem akadályozták az egyébként meglévő kulturális különbségek, nagyon érdekes tapasztalatokra tettek szert a közös munka koordinálása során az olasz, német és magyar tanárok, és kiemelt jelentőséget nyertek az egymás megértésére irányuló, jóindulatra épülő erőfeszítések. Ezt reményeink szerint egymás közt is tovább tudunk majd gyakorolni. Most már minden szem a következő célra szegeződik: indul a jelentkezés és a felkészülés a dortmundi úthoz!

Részletes információ a pályázatról.

Petrőcz Katalin

Fényképek: Oszlányi Kornél
Publikálta: Csaba Zsolt
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium