BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tanórán kívül
Erasmus + München harmadik nap
2018.10.31.
Deutsches Múzeum
A mai reggelünk egy hoszabb sétával kezdődött, ami a Deutsches Múzeumba vezetett, ahol az egész napunkat töltöttük. Itt elkezdődhetett a nemzetek közötti együttműködés. A Deutsches Múzeum a világ egyik legnagyobb természettudományos múzeuma,ami egy szigeten terül el.
Egy, a múzeomot bemutató videó: https://www.youtube.com/watch?v=EwmDOLj_oxw

Csapatokat alkottunk, keveredve a másik három országbeli diákokkal. Az energiákról szóló kiállítás megtekintése után minden csapatnak három kérdésre kellett válaszolnia. Mindezek után el kellett mondani a többieknek,hogy miért ezeket a válaszokat adtuk. 

Ezután elmentünk a múzeum éttermébe ebédelni. Ezek után ujjúlt erővel és tele hassal kezdhettünk neki a munkának.

Ezt követte két hoszabb feladat. Először egy tizenkét kérdéses feladatsorra kellett válaszolnunk, ami szerintem egy kicsit nehéz volt, mert az egész múzeumban kellett keresgélnünk különböző tárgyakat. Kérdéseket lásd a cikk végén. A múzeum területe olyan nagy, hogy a legjobb csapat is csak 4 tárgyat talált meg egy óra alatt.

A második feladat abból állt,hogy minden csapat kapott egy témát, és arról kellett tárlatvezetést tartani a többi csapatnak. Szerintem ez egy nagyon érdekes és jó feladat volt. (Témákat lásd a cikk végén.)

Amikor ezekkel végeztünk megnéztünk egy rövid, fizikáról szóló bemutatót is.
https://www.youtube.com/watch?v=k8lXOnsvD80

A hotelhez az útunk a belvároson keresztül vezetett,ahol kaptunk egy kevés szabadidőt, amikor aki szeretett volna, bemehetett boltokba vásárolni. A szállásunkra visszatérve a hét eddigi legfinomabb vacsoráját kaptuk. Ennek az elfogyasztása után voltak akik filmet nézett, voltak akik játszottak és voltak akik beszélgettek lefekvésig.

1. How long is the Foucault pendulum in Museum? 
2. What was the weather like in Munich on 16th of July, 1945?
3. About how long and wide is Pascal’s computer?
4. What is written on the Möbius-strip in Museum?
5. Make estimation what is the volume of Faraday's cage in museum.
6. List four experimental tools which can be found in Galilee’s room.
7. About how many liters of waste does an average German resident produce in one month?
8. What type of airplane cockpit can you try in Museum?
9. How old is the oldest electron microscope in Museum?
10. Compare the volume of the smallest Caesar-encoder and an Enigma!
11. Find at least one discovery of Archimedes! Describe the experiment.
12. How can be taken an aerial photo without using an aircraft? Find a museum anything which could solve this problem.


1. Pre-industrial era: during most of human history, till the mid 1700’s. Agriculture is the main activity; work is mostly done by men and animals, not by machines. Some renewable energy sources (wind, water) are used in mills for making flour from grain and used for transportation by ships but the main energy source is wood, used for cooking, heating and lighting.
 
2. Early industrial era: late 1700’s to mid 1800’s. This is the time of the first industrial revolution. Agriculture is still important but industry begins, more and more machines are invented. Using metal products grows in importance. Manufacturing of goods begins, using mostly wind and water. The steam engine is invented but is still rare. There is a new energy source: coal; but the most important is still wood.
 
3. Industrial era: mid 1800’s to early 1900’s. This is the era of the steam engine.  Manufacturing is the most important and mass transportation of goods is needed. The all-important energy source is coal, used in steam engines in factories, in ships and trains, for cooking and home heating. Coal is also used in the first power plants to generate electricity for lighting. A new energy source is oil, used for transportation.
 
4. Late industrial era: 1900’s to 1970’s. Electricity is the mostly demanded form of energy. Electricity is used for machines in factories and home appliances like washing machines, vacuum cleaners, fridges etc.  The invention of the dynamo makes it possible to gain electricity from spinning motion so different natural sources are used for generating electricity: coal, water, wind, oil. Transportation is changed by the invention of the internal combustion engine, which makes oil and other petroleum products important.
 
5. Information era: from the 1970’s. The invention of the microprocessor makes computers and all kinds of new machines and gadgets possible. Information processing and worldwide information transmission needs still more electricity. Several sources, including coal, oil, natural gas, nuclear power, wind and water are used to generate electricity. (Petroleum products are also used as materials in manufacturing plastic, not only as sources of energy.)

Jármi Napsugár Mirjam
Publikálta: Csaba Zsolt
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium