BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Ökoiskola
Határtalanul pályázattal a Felvidéken
2022.07.29.
Határtalanul pályázat
A Határtalanul pályázat ezúttal hetedikesek előtt is megnyitotta az utat. 40 diák és 6 felnőtt kapott lehetőséget, hogy felfedezhesse a Felvidék Nyitra megyéjét. Június 13-án kerekedett fel kiscsapatunk.

Első utunk a zólyomi várhoz vezetett, amely a Balassi család életének egyik központi helyszíne volt. Következett Selmecbánya, melyet ezüstvárosnak hívtak a kiemelkedő mennyiségű ezüst kitermelése miatt. Megtekintettük a műemlékké nyilvánított bányabíróság, a Berggericht épületét, az alatta húzódó eredeti bányafolyosót, a gimnáziumot ahol Petőfi rövid ideig tanult, és az Újvárat.
A diákok nemcsak befogadói voltak az élményeknek, hanem aktívan kivették részüket az ismeretterjesztésből egy-egy téma feldolgozásával és ismertetésével.
A szállásunk Deákiban volt egy panzióban, ahol nagyon kedvesen fogadtak bennünket. A gyerekek kedvenc esti tevékenysége a bowlingozás volt.

A második napon az utunk Nagymácsédra vezetett. Itt találkozhattunk Hrbácsek-Noszek Magdolnával, aki lebilincselő előadó, egyetemi tanár. Nagyon sokat tett a magyar kulturális élet és történelmi emlékek megőrzéséért. Bemutatta a kezdeményezésükre létrejött helytörténeti kiállítást, mely honfoglaláskori leleteket is őriz, valamint kiállították azokat a dokumentumokat, emlékeket, amelyek a magyarok Trianon utáni sorsát érzékelteti. Mélyen megérintett minden résztvevőt a magyar identitáshoz való ragaszkodás.
Ezt követően a Mészáros Dávid Általános Iskola vendégei voltunk. Megnézhettünk tanórákat, és zenés, néptáncos műsort, melynek középpontjában a magyar nyelv és kultúra megőrzése állt. Diákjainknak – különösen a fiúknak – az egyik legnagyobb élményt a helyi tanulókkal való focimeccs jelentette.

A harmadik napon a Galántai Honismereti Múzeumot látogattuk meg. Két lelkiismeretes idegenvezető kísért körbe bennünket. Személyes kedvencem egy százéves gyógyszertári berendezés volt, de jártunk több százéves érmeket rejtő trezorban is… Sétáltunk a neobarokk Eszterházy-kastély kertjében. Jártunk Nyitrán a szlovák nacionalizmus központjában. A vár és a városnézés itt sem maradhatott el. A nap második felében az ellenreformáció központját Nagyszombatot látogattuk meg, a híres toronyóra tetejéről gyönyörű panoráma tárult elénk.

Az utolsó napunkat Pozsonyban töltöttük, ahol kiváló idegenvezetést kaptunk (Korpás Árpád, pozsonyikifli.sk) Az óvárosban láthattuk a magyar történelemhez köthető események helyszíneit, mint például a diéta épületét, és azt a palotát, amelyben megalakult az első magyar kormány, vagy azt a templomot, ahol Mária Teréziát magyar királynővé koronázták.
Mielőtt hazatértünk volna, megálltunk a dunaszerdahelyi DAC stadionnál.

Késő este értünk haza. Bár elfáradtunk a négy nap alatt, de mindenképp nagy élmény volt beleszippantani a Felvidék levegőjébe. Életre szóló tapasztalatokkal, kedves emlékekkel tértünk haza.

Holcsik Annamária – Cserfalvy Beáta

Képek: https://drive.google.com/drive/folders/11pmMFWURT4Ln3etBAeQBSu-wIjuXPbaQ?usp=sharing