BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tanórán kívül
Pedagógusok 18 országból
2011.05.07.
Ezen a héten egy 5 napos tanári továbbképzésen vettem részt Németországban a Fekete-erdőben található kisvárosban, Bad Wildbadban.
A Pestalozzi program által szervezet tanfolyam címe a Web 2.0 eszközök gyakorlati alkalmazása a fiatalok körében volt. Sok európai országból érdekeztek általános és középiskolai tanárok, ami különösen érdekessé tette a heti programokat.  
 
A résztvevők a következő országokból jöttek:
  1. Ausztria
  2. Belorusszia
  3. Bosznia-Hercegovina
  4. Ciprus
  5. Észtország
  6. Franciaország
  7. Görögország
  8. Horvátország
  9. Lettország
  10. Magyarország
  11. Málta
  12. Németország
  13. Norvégia
  14. Olaszország
  15. Portugália
  16. Románia
  17. Szerbia
  18. Törökország
A tanfolyam nagyon hasznos volt számomra, sok olyan dolgot tanultam, ami a mi iskolánknak is hasznára lehet. Ezeket szeretném a következőkben összefoglalni. A tanulságokat három csoportba osztanám.
  1. Az Internet helyes, felelősségteljes használata a fiatalok körében, külön hangsúlyozva a Web 2.0 eszközök szerepét
  2. Kollégák közötti tapasztalatcsere tanulságai az iskolai élet legkülönfélébb területeiről. (mobil használat az iskolában, késések kezelése, tantárgyak integrációja, idegennyelvek tanulása, stb.)
  3. Milyen lehetőségek vannak a különböző országok iskolái közötti együttműködésre? Milyen hasznos együttműködési formák vannak, amikbe talán mi is be tudnánk kapcsolódni?
A képzés vezetője, egy romániai iskola igazgatója, aki azzal kezdte megnyitóját, hogy a korunkban lezajló események, az Internet által nyújtott új kommunikációs eszközök elterjedése, talán a legnagyobb változást jelentik az emberiség történetében. Az emberiség egy olyan tüzet gyújtott meg, amire jelenleg nem rendelkezik oltóanyaggal, hangsúlyozta Aurel Graur.
 
Az embereket, szerinte,  két részre lehet osztani, a digitally native és a digitally emigrant típusúakra. Vagyis vannak digitális benszülöttek, akik a mai fiatalok, és a digitális emigránsok, akik a szüleik es tanáraik többnyire.
 
Először is meg kell értenünk, hogy a gyerekeink, tanítványaink  milyen világban élnek, ami egyáltalán nem virtuális világ, hanem nagyon is valóságos, csak máshogy működik egy kicsit, vagy nagyon, mint amit mi megszoktunk, és segítenünk kell őket abban, hogy az új kommunikációs eszközök használata ne kárukra, hanem hasznukra váljék.
Az idősebb generáció nem hagyhatja magára a fiatalokat, hanem válaszolni kell erre a kihívásra. Ehhez szükséges az, hogy mi felnőttek is ismerjük ezeket az eszközöket.
 
Az email használata korunkban teljesen általános és többé kevésbé már kialakultak azok a szabályok, amit a többség elfogad és be is tart. Mit szabad emailben és mit nem, mi illik és mi nem, az emberek jelentős része tudja. Azonban az email  vagy az SMS a fiatalok körében már elavult kommunikációs eszköz. A közösségi oldalak, blogok és más komplexebb, több információ típust magába építő, gyorsabb és könnyebb, több embert elérő kommunikációs formák terjednek rohamos ütemben. Ezeket a kommunikációs, információ cserélő programokat  nevezik Web 2.0-as eszközöknek. Azonban ezek használatával kapcsolatos szabályok még nem nagyon ismertek a fiatalok körében.
 
A résztvevőknek egyöntetűen az volt a véleménye, hogy ezen kommunikációs formák tiltása nem vezet eredményre bizonyos életkor után. Helyette tanítani kell a fiatalokat arra, hogy ezeket az eszközöket hogyan kell hatékonyan, legnagyobb haszonnal használni.
 
Érdemes lenne összeállítani egy listát, amit ajánlanánk a fiataloknak ezen eszközök használatával kapcsolatban. Jobb erre felkészíteni őket, mivel előbb utóbb egyszerűen kötelező lesz a használatuk a továbbtanulás és a munka során.
 
Lehet ezeket az eszközöket hasznosan is használni, de ezt tanítani kell. Az emberek többsége rosszul vagy nem teljesen jól alkalmazza a Web 2.0-ás eszközöket.
 
A Facebookkal kapcsolatban megoszlottak a vélemények. Egy fiatal német tanárnő, mivel nem tudja megtiltani a Facebook használatát, inkább maga is csatlakozott az osztály tanulói által alakított csoporthoz. Egy norvég tanárnő elmondta, hogy iskolájukban tilos a tanároknak diákot barátként felvenni a Facbookon és fordítva is, mivel már volt egy olyan eset, amikor ilyen úgymond Facebook barátságon keresztül olyan információk terjedtek, amiknek nem kellett volna. Volt olyan nézet is, hogy beszéljük rá őket, hogy a fiatalok inkább ne a Facebookot használják, hanem más olyan programokat, ahol zártabb körben történik a kommunikáció.
 
Nekem nagyon tetszett a blogok használata. Eddig én még nem használtam, de a tanfolyamon láttam olyan példákat, amik szerintem használhatóak. Egy blog oldalt nem arra használták az iskolában, hogy egy valaki közölje írásait egy témával kapcsolatban, hanem egy blognak több tagja is volt. Egy történelmi téma köré szerveződött, és a csoport tagjai a témához kapcsolódóan feltöltötték azokat az anyagokat (írásokat, képeket, filmeket), amikkel ők tudtak ehhez hozzájárulni.
 
A tanfolyam vezetője többször elmondta, hogy a diákokat nevelni kell és nem csupán az információ átadása a feladatunk. Ilyen hozzállás kell az új technikai eszközök használatának tanításához is, ami nem csak az informatika tanár feladata. Minden tantárgy alkalmazhatja ezt az új technológiát, és hatékonyabbá teheti a saját óráit ezen eszközök használata által.
 
A tanfolyamon nagyon rövid, inkább bevezető jellegű előadások voltak, maximum 20-30 perc. A munka érdemi része csoportokban történt. A kérdésekre a csoportoknak kellett válaszolniuk, majd ezeket a csoportok egymás között megosztották. A tanfolyam vezetői többször alkalmat adtak arra, hogy a résztvevők elmondják véleményüket és kéréseiket, és ezt a másnapi program megszervezésénél figyelembe is vették.Szerintem ez a hozzáállás sokat segített abban, hogy hatékony és eredményes hetet töltöttünk Németországban. 

A következő cikkben még folytatom a tapasztalatcsere tanulságaival, illetve a iskolák közötti együttműködés lehetőségeivel.
Publikálta: Csaba Zsolt
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium