BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tantárgyak
Biztonságos Internet Nap
2013.03.28.
Az Internetbiztonság napja alkalmából gimis diákok tanították a náluk ifjabb generációt a Net helyes és felelősség teljes használatára.

A következőkben három gimnazista osztja meg tapasztalatait és élményeit, akik a 4,5,6,7 és 8. osztályokban jártak.

8. osztály

A mi csapatunk, a 11. évfolyamosok, a 8. osztályt kaptuk. Az előadásra, kis rutinnal tudtunk készülni, mivel mi is tagjai vagyunk a fiatalok generációjának, aminek egyik főalkotó, úgymond éltető eleme az internet. Ezt eszközként használjuk a tanulásra, információszerzésre, de köztudott hogy a legtöbb klikkelés a közösség oldalak felé irányulnak. Éppen ezért fontosnak tartottuk, hogy az internetes zaklatás, az interneten megszerezhető információkkal való visszaélések mellett, a közösségi oldalak működéséről, lényegéről, előnyeiről, és hátrányairól is tartsuk az előadásunkat.

A felkészülés ránk is jó hatással volt, mert sok új dolgot tudtunk meg mi is az internet használattal kapcsolatban. Emellett a saját tapasztalatainkat, velünk megtörtént esetek tanulságait, és a tanácsainkat is meg tudtuk osztani a hallgatósággal. 

Bevallom azt hittük, hogy a közönség nem lesz aktív, nem lesz csendben, de szerencsére nagyon kellemesen csalódtunk, mivel nagyon jó közönséggel találkoztunk.

Az előadás sikere szerintem abban is mérhető volt, hogy a hallgatóság a vártnál aktívabban vett részt az előadás interaktív részeiben!

A csapatom nevében szeretném megköszönni a lehetőséget, vagyis azt hogy előadást tarthattunk erről a minket nagyon is érintő, és fontos témáról!

Czinege Richárd
 

5. osztály

A nap célja az volt, hogy lehetőleg meggyőzzük a gyerekeket arról, hogy az internet jó dolog, ugyanakkor okosan és felelősségteljesen kell használni.

Ami engem legjobban meglepett az volt, hogy már ötödikes korban az osztály (kb.24 fő) 80-90 százaléka rendszeresen, szülői felügyelet nélkül, míg a maradék ritkán, szülőkkel használ internetet.

Gyors felmérésünk eredménye azt mutatta, hogy a gyerekeknek egyelőre valójában nincs szükségük az internetre, mivel házi feladatot, ill. kutatómunkát még nem kell itt végezniük. Tehát nagy részük játékra, chatelésre, társasági élet céljából használja. Kérdésünkre, hogy ezt a szülők látják-e, tudnak-e róla, több olyan választ kaptunk, hogy feltörik, megkérdezik a gyerekek jelszavát, kikérdezik őket arról, hogy mit csináltak a gépen stb.

A másik meglepő jelenség az adatvédelem terén jelentkezett. Kivetítettünk egy igazi freemail kezdőoldalt és végigbeszélgettük, hogy melyik adatot szabad, melyiket muszáj és melyiket tilos megadni egy új email cím létrehozása során. Az interaktivitás kedvéért a gyerekeket kérdeztük, hogy ők melyik kérdésre válaszolnának őszintén, melyiket töltenék ki egyáltalán és miért. Azt tapasztaltam, hogy ők még nem igazán értik, hogy mi a baj azzal, ha valós adatokat közölnek a világhálón. Például megadták volna a pontos lakcímüket, érdeklődési körüket, hogy van-e mobiltelefonjuk stb.

Beszélgetésünk során felszabadult a légkör annyira, hogy saját történeteket is megosztottak velem és társaimmal. Így arra is fény derült, hogy az ő életüktől nem is olyan távoli dolog a hamis karakterek létrehozása, tehát hamis név, hamis fénykép stb. használata. Persze, ezt be lehet tudni valamiféle önvédelemnek is, főleg, mivel inkább fantázianevekről van szó (pl.:” verhetetlen”).

Nagyon szembetűnő volt a gyerekek naivitása. Egy szituációs játék segítségével magyaráztuk el nagyon egyszerű nyelvezettel azt a helyzetet, amikor egy ember másnak adja ki magát, mint aki valójában, ezzel becsapva a naiv iskolást. Sajnos, minden igyekezetünk ellenére a gyerekek leragadtak a képeknél és nem értették meg a szituáció lényegét, még utólagos magyarázatra sem.  Miután az ismeretlen beszélgetőpartner fölajánlott egy személyes találkozót, tőlük kértünk ötleteket, hogy mit csináljon az iskolás gyerek ilyenkor. A legtöbb válasz arra utalt, hogy tanulnia kellene…

A második óra végén csapatokban versenykérdésekre válaszoltak. Válaszaik legtöbb esetben elfogadhatóak voltak, bár inkább a tárgyi tudást igazolták.(megjegyezték az évszámot, fel tudták sorolni az internet veszélyeit, el tudták mondani, hogy mi az internet stb.) Tehát a fejükben legalább egy kicsi biztosan megmaradt abból, amit elmondtunk.

 Így az óránk hasznos volt, de ezeknek a gyerekeknek még mélyebben meg kell érteniük a téma valódi tartalmát és mondanivalóját.

Murányi Eszter

6. osztály

Az internet világnapja alkalmából néhány gimnáziumi tanuló előadást tartott az általános iskolás diákok számára annak veszélyeiről és hatásairól. A gimnazisták nem csak tapasztaltabbak, de korban is elég közel állnak a gyerekekhez, hogy számukra jól érthetően adják át az ismereteiket. Az órák során olyan prezentációkat adtunk elő, melyek nem csak érdekes és tanulságos videókat ,de még számunkra is megdöbbentő tényeket tartalmaztak. Ezek mellett a gyerekeket is folyamatosan bevontuk az előadásokba, akik örömmel és aktívan mesélték el élményeiket. A folyamatos "sztorizgatás" és játékok mellett, mindennapi szituációkkal érzékeltettük a téma fontosságát. Jó volt látni, hogy a tanulók hamar megnyíltak és kíváncsian fogadták a nagyobbak tanácsait. Többen mondták, hogy a  szüleik nem engedik meg a mindennapos vagy éppen a korlátlan internet használatát, ami nagyon jó hír volt számunkra, mert ez kisebb fenyegetettséget jelent az internetfüggőségben. A gyerekek maguk mondták el tapasztalataikat, hogy milyen rosszul érezték magukat, amikor többet foglalkoztak a számítógépes játékokkal, mint például a házi munkával vagy házi feladattal. Könnyedén meg lehetett velük beszélni a normális arányát az gép használatának, és teljesen egyetértettünk abban, hogy óvatosan kell kezelni az internetet. Mindemellett számunkra is hasznos volt ez a két óra, mert azon kívül, hogy az ő szemszögükből is megismerhettük az internet világát, mi is jobban betekinthettünk annak rejtelmeibe, és mi is sok újat tanulhattunk.

Korompay Dorina

 
Publikálta: Csaba Zsolt
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium