BORNEMISZA PÉTER GIMNÁZIUM, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Sportiskola
Iskolánk
Felvétel
Tanév
Tantárgyak
Tanórán kívül
Infotár
Diák
Támogatás
Szülő
Kapcsolat
Tantárgyak
Információs Társadalom Parlamentje
2015.06.28.
Összefoglaló a két napon elhangzottakról
Információs Társadalom Parlamentje

2015. június 18-19-én tartotta meg 5. konferenciáját az Országházban az Információs Társadalom Parlamentje, a magyar információs társadalom legrangosabb és a civil érdekképviselet szempontjából legfontosabb nagyrendezvénye, amelyen az informatikai szakmák képviselői, a kormányzat kompetens személyei és az oktatás képviselői vitatták meg a közös területet érintő kérdéseket. Versenyfelkészítő tanárként a Bornemisza Péter Gimnázium képviseletében meghívást kaptam az eseményre. A továbbiakban a két napon elhangzottakat foglalom össze.

A rendezvényt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter nyitotta meg, aki bevezetőjében kiemelte, hogy az információs társadalom minősége az ország versenyképességének mértéke. Minden országnak kiemelten fontos foglalkoznia ezzel a területtel, hiszen ez a szektor a gazdasági növekedés motorja lehet – mondta. Teljes beszéd

Varga Mihály szerint ma már alapszintű dolognak kell tekinteni a számítógép használatát. A kormány célja, hogy megteremtse ennek a feltételeit. A miniszter beszélt arról is, hogy milyen források fordíthatók az informatikai szektor fejlesztésére.
Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke beszédében elmondta, hogy a szektor gyorsan fejlődik. Kormányzati cél, hogy 2018 végére - az uniós céldátumnál két évvel korábban - minden hazai háztartásnak elérhető legyen a legalább 30 megabites internetszolgáltatás, a napokban elfogadott 2016-os adótörvények pedig adókedvezményt biztosítanak a szélessávú internethálózatok fejlesztéséhez.

Digitálisan írástudatlan a 15 éves diákok 60 százaléka, és komoly hiányosságok vannak az oktatási rendszerben és a digitális eszközhasználatban is Magyarországon, annak ellenére, hogy néhány éven belül minden munkahely digitális munkahely lesz - hívta fel a figyelmet az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ). Laufer Tamás, az IVSZ elnöke a konferencián elmondta, hogy a legújabb felmérések szerint körülbelül 19000 informatikai állás nincs betöltve szakemberhiány miatt.

Az elmúlt időben kevesen jelentkeznek az informatikai szakokra. Míg például a pedagógus pályára jelentkezők száma növekedett, addig az informatika szakokra jelentkezők száma 30 %-kal csökkent. A délutáni szekcióülésen elhangzott egy felvetés, hogy ha nincs elég informatikai szakemberünk -és kis ország révén elég nehéz ennyi embert mozgósítani erre a pályára, - akkor biztosítsuk külföldiek számára, hogy nálunk tanuljanak, és itt telepedjenek le. Elhangzott továbbá, hogy az oktatást mindennél nagyobb prioritással kell kezelni, hiszen rendkívül fontos a gazdasági életben használható tudás megszerzése. A gazdasági szféra éppen ezért jobban be akar kapcsolódni az egyetemi képzésekbe, hogy sokkal használhatóbb tudást szerezhessenek a végzőseink.

A konferencia második napjának témája főként a pedagógus hallgatóságot érintette, amelynek középpontjában az a kérdés állt, hogy az oktatás - a közoktatástól kezdődően - miként felel meg a digitalizálódó kor kihívásainak. Hazánk versenyképességének mértékét az határozza meg, hogy mit tanulnak ma a fiataljaink – hangzott el a bevezetőben.
Czunyiné dr. Bertalan Judit, az Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelésért felelős államtitkára többek között elmondta, hogy a mindennapi gyakorlatban az oktatás minden elemét illetően (infrastruktúra, eszközök, tananyagok, pedagógusok stb.) van fejleszteni való, ha a digitális időkre kellő módon kívánják felkészíteni a jövő munkavállalóit. Módszertani paradigmaváltás megy most végbe, mondta az államtitkár, és egyebek között megjegyezte, hogy a pedagógusok többnyire idegenkednek a digitális technológiák alkalmazásától a szaktárgyak oktatásában. További részletek

A diákokat fel kell készíteni az életre, amely nem könnyű feladat, hiszen amit ma tanulnak, 5 év múlva már elavultnak számít. A konferencia szónokai fontosnak tartották, hogy ne csak ismereteket adjanak át a tanárok, hanem olyan készségeket, kompetenciákat fejlesszenek, amelyek segítségével a fiatalok alkalmasak lesznek majd megfelelni a kor kihívásainak.
A tananyagfejlesztés nem haladt olyan mértékben, mint kellett volna, de a szeptembertől induló köznevelési portál hiánypótló lesz majd ezen a területen. Hangsúlyozták továbbá, hogy nem az eszköz, hanem a módszertan központúság a mérvadó.

Boda József (CODECOOL) „Több szteroidot az IT képzésbe!” című előadásában elmondta, hogy az informatikai képzésen belül nemcsak mennyiségi, hanem minőségi problémák is vannak, mert az informatikus diplomások egy részét nem tudják foglalkoztatni kellő szakértelem hiányában. Ennek a problémának a megoldására találták ki a codecoolban, hogy 18 hónapos programozó képzéssel segítik a szakma iránt érdeklődőket. Évente ezer programozót képeznek így teljesen ingyen. Csak akkor kell majd fizetniük, ha lesz állásuk. (Részletek: www.codecool.com)

A konferencia egy előadója, Zólyomi Tamás elmondása szerint 2020-ra 900.000 informatikai állás várható az Európai Unióban. Elmondása szerint kevés a jól képzett programozó, és már kicsi kortól érdemes a gyerekeket a programozással megismertetni. Ehhez a következő programokat ajánlotta:

1. KODABLE: tablet és mobil eszközön is működik, egész kicsi kortól.
2. code.org: 5-12 éves korosztály
3. Codie: magyar fejlesztés
4. Lego mindstorms
5. Raspberry Pi (15-18 éveseknek)

A konferencián különböző témák mellett szó volt még az e-tanulás növekvő szerepéről, előnyeiről, valamint egy nemzeti közadat portál fejlesztéséről, nemzeti tudástár létrehozásáról is. Utóbbinál egy érdeklődő kérdésére, miszerint ki fogja majd validálni ezeket az adatokat, érdekes válasz érkezett: Tökéletes validálás nincs.

Felmerül a kérdés: Miként lehet majd ebben az elképesztő információ-dzsungelben eligazodni? Honnan tudjuk majd bizonyosan megállapítani a neten lévő adatokról, hogy hitelesek-e, a valóságot tükrözik-e? Bizonyos módszerek vannak ennek megállapítására, de a fentiekből is kitűnik, hogy teljesen megnyugtató válasz nincs ezekre a kérdésekre.
Publikálta: Román Ildikó
© 2010 Bornemisza Péter Gimnázium